Η Δικαιοσύνη έχει πολύ δρόμο για να φτάσει στον «λάκκο των λεόντων», στα κέντρα αποφάσεων, που διαχειρίστηκαν τις συμβάσεις για την ασφαλή συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών υποδομών
Έκλεισε ένας κύκλος διώξεων υπηρεσιακών παραγόντων για την τραγωδία στα Τέμπη. Ανεβήκαμε και μερικά σκαλιά παραπάνω. Στον πρώην Πρόεδρο ΟΣΕ και σε άλλα δύο πρόσωπα ασκήθηκε ποινική δίωξη για πλημμεληματικές πράξεις, παράβασης καθήκοντος. Απολογήθηκαν οι τρεις και κατέθεσαν ότι ο σταθμάρχης (ως η πέτρα του σκανδάλου) νομοτύπως έλαβε το πιστοποιητικό επάρκειας.
Βέβαια η επιτροπή εμπειρογνωμόνων καταλογίζει και επιμερίζει ευθύνες, στην επιτροπή, όπως και η ΡΑΣ. Η λαϊκή ρήση «το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι» ίσως ταιριάζει στην περίπτωσή μας. Από ανικανότητα, βαριά αμέλεια, εγκληματική συμπεριφορά οργανισμών και προσώπων ζήσαμε το χαμό 57 ψυχών. Η εμπιστοσύνη στο σιδηρόδρομο έφθασε στο μηδέν. Η ανεπάρκεια του κράτους έλαμψε και οι άρχοντες είπαν «πάμε μπροστά»!!. Θαρρείς και τα συντρίμμια δεν άγγιξαν καρδιές.
Ασφαλώς η δικαιοσύνη έχει πολύ δρόμο για να φτάσει στον «λάκκο των λεόντων», στα κέντρα αποφάσεων, που διαχειρίστηκαν τις συμβάσεις για την ασφαλή συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών υποδομών. Να εγκαταστήσουν συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης για την ασφαλή κυκλοφορία των τραίνων και την ασφάλεια μετακίνησης πολιτών και εμπορευμάτων. Τα κέντρα αποφάσεων είναι γνωστά. Οι Διοικήσεις και οι πολιτικά εποπτεύοντες, που έδιναν εγκρίσεις για παρατάσεις και τροποποιήσεις.
Μπορεί οι διοικούντες, στον τριχοτομημμένο ΟΣΕ, να κατέγραψαν την ανεπάρκεια και την ανικανότητά τους, στα μάτια και τις καρδιές των γονιών που έχασαν τα παιδιά τους, αλλά και σε όλους τους άλλους επιβάτες που δοκιμάστηκαν, καθώς και στην ελληνική κοινωνία. Τώρα όμως η δικαιοσύνη με βήμα γοργό και δίκαιο να επιμερήσει ευθύνες στις εταιρίες και τα πρόσωπα, στον ΟΣΕ, στην ΕΡΓΟΣΕ, στη Hellenic Train και στην Ρυθμιστική Αρχή Συγκοινωνιών. Η εγκληματική αμέλεια και ανεπάρκεια οργανισμών και προσώπων συνέβαλαν καθοριστικά για την τραγωδία, πέραν των ανθρώπινων λαθών του σταθμάρχη κλπ.
Ο τελικός σταθμός προς διερεύνηση ευθυνών ο «λάκκος των λεόντων». Αυτό που η λαϊκή ρήση αναφέρει: Για να βρεις τον μίτο της Αριάδνης ακολουθείς τον δρόμο του χρήματος και των συμφερόντων. Διοικούντες και πολιτικοί εποπτεύοντες δεν αρκεί να λογοδοτήσουν για πλημμεληματικές πράξεις. Οι τροποποιήσεις της βασικής σύμβασης 717 και η ως σήμερα μη εκτέλεσή της, για να υπάρξει ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων, καθώς και ασφάλεια στη μετακίνηση των πολιτών πρέπει να «φωτιστούν» με το μάτι της δικαιοσύνης. Φως δικαίου παντού, ουδείς πάνω από τον νόμο.
Στον «λάκκο των λεόντων» και των συμφερόντων, μπορεί κανείς ανάγλυφα να δει την εικόνα των αιτίων της τραγωδίας. Να διερευνήσει η δικαιοσύνη ευθύνες οργανισμών και προσώπων. Στη συμπληρωματική εξέταση του μάρτυρα, 16-5-2023, Προέδρου του ETCS, που παραιτήθηκε το 2022, καταγράφονται και φωτογραφίζονται με τα ονόματά τους, για τα έργα και τις ημέρες, οι εταιρίες που ενεπλάκησαν στην υλοποίηση της σύμβασης 717, καθώς και όσοι πήραν αποφάσεις για τροποποιήσεις.
Ο Σύλλογος των συγγενών των παθόντων ακολουθεί με αγωνία το βάδισμα της δικαιοσύνης προς τους Διοικούντες και κατά παντός άλλου υπευθύνου σε όλη την ιεραρχία. Κατέθεσε σχετικά μηνυτήρια αναφορά σε όλα τα πρόσωπα που έλαβαν αποφάσεις, καθώς και σε όσους είχαν ευθύνη εποπτείας του έργου των Διοικήσεων. Είναι ανθρώπινο και αυτονόητο.
Για να καταλαγιάσει ο πόνος των παθόντων θέλουν η αλήθεια και το φως της Δικαιοσύνης να πέσει παντού. Καιρός οι πάντες να κατανοήσουν ότι η ασφάλεια των πολιτών αποτελεί πρώτιστο καθήκον κάθε συντεταγμένης πολιτείας και η δικαιοσύνη οφείλει να διασφαλίζει τις αρχές και τις αξίες του κράτους δικαίου.
Ουδείς πάνω από τον νόμο.
*Λουκάς Θ. Αποστολίδης, Δικηγόρος, πρ. αντιπρόεδρος της Βουλής