Μια διεθνής επιχείρηση «απασφάλισης» μιας ωρολογιακής βόμβας 1,14 εκατ. τόνων πετρελαίου βρίσκεται σε εξέλιξη, ανοικτά των ακτών της Υεμένης, που απειλεί να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη ανθρωπογενή οικολογική καταστροφή.
Όπως γράφει η εφημερίδα «Τα Νέα», πρόκειται για το δεξαμενόπλοιο αποθήκευσης (FSO) Safer, του οποίου η κατάσταση επιδεινώνεται μέρα τη μέρα, από τότε που εγκαταλείφθηκε, το 2017. Το πλοίο περιέχει τέσσερις φορές την ποσότητα πετρελαίου που απελευθερώθηκε από την Exxon Valdez τον Κόλπο της Αλάσκα το 1989 και μια διαρροή θεωρείται όλο και πιο πιθανή.
Το Bloomberg αναφέρει ότι το 47 ετών FSO Safer, το οποίο ανήκει στην εθνική εταιρεία πετρελαίου της Υεμένης, βρίσκεται σε κατάσταση αποσύνθεσης. Θα μπορούσε ανά πάσα στιγμή να ανατιναχθεί ή να καταρρεύσει, προκαλώντας περιβαλλοντική και ανθρωπιστική καταστροφή, που θα μπορούσε να κοστίσει -σύμφωνα με τον ΟΗΕ- πάνω από 20 δισ. δολάρια.
Αυτό έχει εντείνει τη διεθνή ανησυχία και επιτάχυνε τα σχέδια της ολλανδικής SMIT Salvage BV να ξεκινήσει εργασίες στο πλοίο, στο πλαίσιο μιας αποστολής, που τελικά θα κοστίσει περισσότερα από 140 εκατ. δολάρια.
Η πρόσβαση στο πλοίο δεν ήταν δυνατή λόγω του εμφυλίου πολέμου στην Υεμένη. Τελικά, οι αντάρτες Χούτι που ελέγχουν την περιοχή γύρω από το πλοίο, συμφώνησαν να στηρίξουν μια προσπάθεια των Ηνωμένων Εθνών να μεταφερθεί το φορτίο του σε ένα άλλο, νεότερο, το Nautica το οποίο θα παραμείνει εκεί, αντικαθιστώντας το Safer.
Ο ΟΗΕ έχει συγκεντρώσει μέχρι στιγμής 115 εκατομμύρια δολάρια για το πρόγραμμα διάσωσης, αν και χρειάζεται άλλα 28 εκατομμύρια δολάρια για να καλύψει το συνολικό κόστος. Ο στόχος στο υπό κατάρρευση δεξαμενόπλοιο, να πλησιάσει το 15 ετών ηλικίας δεξαμενόπλοιο Nautica, το οποίο ναύλωσε ο ΟΗΕ έναντι 55 εκατ. δολαρίων, για να παραλάβει το πετρέλαιο.
Ο κίνδυνος σε αυτή την άσκηση είναι να υπάρξει ρωγμή στο κύτος του παλιού δεξαμενόπλοιου και το πετρέλαιο να διαρρεύσει.
Στο πλαίσιο του σχεδίου, τα Ηνωμένα Έθνη θα παραδώσουν το Nautica στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία, μόλις φτάσει στην Υεμένη. Στη συνέχεια, οι Χούτι θα πάρουν ουσιαστικά τον έλεγχο του πλοίου, με τον ίδιο τρόπο που κρατούσαν το Safer.