Για το υπουργείο Εσωτερικών είναι το τελευταίο νομοθετικό διήμερο της Βουλής πριν την έναρξη της εορταστικής περιόδου του Πάσχα αλλά και πριν την διάλυση του κοινοβουλίου με την επίσημη προκήρυξη των εθνικών εκλογών
Η τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης για την επεξεργασία του σχεδίου νόμου του υπ. Εσωτερικών «Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού – Διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς – Διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες επείγουσες διατάξεις» αναμένεται να πραγματοποιηθεί σήμερα, Μεγάλη Δευτέρα στις 15:00, στη Βουλή ενώ τη Μεγάλη Τρίτη θα γίνει η συζήτηση και ψήφιση των σχετικών διατάξεων.
Υπενθυμίζεται ότι για το υπουργείο Εσωτερικών είναι το τελευταίο νομοθετικό διήμερο της Βουλής πριν την έναρξη της εορταστικής περιόδου του Πάσχα αλλά και πριν την διάλυση του κοινοβουλίου με την επίσημη προκήρυξη των εθνικών εκλογών.
Μάκης Βορίδης: Θετικές διατάξεις
Στη συζήτηση που προηγήθηκε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή την προηγούμενη εβδομάδα, ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης ανέφερε αρχικά πως το νομοσχέδιο εισάγει μια σειρά θετικών διατάξεων.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην κατάργηση αρκετών κωλυμάτων εκλογιμότητας και ασυμβίβαστων για τους υποψηφίους στις εκλογές των ΟΤΑ. «Αυτή η ιστορία με τα κωλύματα είναι πια υπερβολική και θέλω να ξέρετε ότι δεν είναι τόσο απλό θέμα αυτό, γιατί τα κωλύματα αποτελούν ένα περιορισμό των πολιτικών δικαιωμάτων. Δεν είναι τόσο απλό, δηλαδή, το να βγαίνεις και να λες κώλυμα το ένα, κώλυμα το άλλο, κώλυμα το τρίτο, κώλυμα το πέμπτο. Αφορά δικαιώματα πολιτών και, μάλιστα, σημαντικά δικαιώματα πολιτών, δικαιώματα του εκλέγεσθαι. Υποτίθεται ότι υπάρχει εδώ μια αρχή, ας το πω ισορροπίας, δηλαδή να προσπαθήσουμε να διαμορφώσουμε ίσους όρους εκλογικού ανταγωνισμού, αλλά τώρα ειλικρινά αναρωτιέμαι ενός Προέδρου σε ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, στην αναπτυξιακή τάδε, η οποία είναι μια αναπτυξιακή εταιρεία που δεν θυμόμαστε και το όνομά της, του βάζουμε κώλυμα να πρέπει να παραιτηθεί 15 μήνες πριν για να βάλει υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, γιατί έχουμε ζήτημα με τον ανταγωνισμό του» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βορίδης.
Παρέθεσε μάλιστα και συγκεκριμένο παράδειγμα εξηγώντας πως «οποίος είναι μέτοχος 5% σε μία εταιρεία, η οποία παρέχει μια υπηρεσία σε ένα δήμο- 5% είναι αυτός ο μέτοχος, δεν έχει δικαιώματα τα οποία πηγάζουν από το 33%- και το μόνο δικαίωμα που έχει σε αυτή την εταιρεία ως μέτοχος του 5%, έχει ένα δικαίωμα ενημέρωσης και πάει αυτή η εταιρεία τώρα και κάνει μία προμήθεια σε ένα δήμο. Του φτιάχνουμε αυτού του ανθρώπου κώλυμα εκλογιμότητας, του μετόχου του 5% στην κεφαλαιουχική Εταιρεία. Θεωρώ εδώ, ότι υπάρχουν απίστευτες υπερβολές, οι οποίες εμφορούνται από μία λογική, την οποία εγώ νομίζω ότι δεν την καταλαβαίνω, δεν την πιστεύω και θεωρώ, ότι σε πολύ μεγάλο βαθμό, απηχούν και υποκριτικές, αν θέλετε, στάσεις στα ζητήματα του εκλογικού ανταγωνισμού.
Δηλαδή για παράδειγμα, αν αυτό το διευρύνω, εδώ δεν υπάρχουν κολλήματα για ανθρώπους οι οποίοι έχουν υπερπροβολή στα Μέσα Ενημέρωσης- οι οποίοι όντως διαμορφώνουν, αν θέλετε, διαφορετικές ανταγωνιστικές συνθήκες- και δεν υπάρχουν τέτοιοι περιορισμοί, αλλά καθόμαστε και λέμε, ότι αν είναι κάποιος πρόεδρος σε μια εταιρεία του Δημοσίου ή σε ένα Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου ή σε έναν αθλητικό οργανισμό ενός δήμου, αυτός έχει τρομερό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και αλίμονο μας αν κατέβει υποψήφιος, δεν πρέπει να το επιτρέπουμε. Λοιπόν, νομίζω ότι αυτά είναι υπερβολές και αυτό είναι κάτι το οποίο αίρεται».
Ο υπουργός Εσωτερικών εστίασε και στην διάταξη που εισάγει το αφορολόγητο για τα έξοδα κίνησης των προέδρων των συμβουλίων των δημοτικών κοινοτήτων. «Αντιλαμβάνεστε τώρα, τι λογιστικός φόρτος είναι αυτό, για ένα ποσό της τάξης των 100, 120, 150 ευρώ- αυτό είναι το ποσό για το οποίο συζητάμε μηνιαίως- το οποίο όμως δε, σε ορισμένες περιπτώσεις, γιατί και αυτό συνέβαινε, αθροιζόμενο στα εισοδήματα τα οποία είχαν, τους έκανε, παραδείγματος χάρη, να χάνουν την αγροτική ιδιότητα και επομένως τους πέταγε έξω από τη δυνατότητα χρηματοδότησης από το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης αυτό το ποσό, γιατί το μεταχειριζόμαστε ως εισόδημα και όχι ως αυτό που πράγματι λέει ότι είναι, δηλαδή ως έξοδα κίνησης» είπε χαρακτηριστικά.
Οι θέσεις των κομμάτων – Κριτική από την αντιπολίτευση
Ο εισηγητής της ΝΔ Στάθης Κωνσταντινίδης ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως οι διατάξεις του πρώτου κεφαλαίου «έχουν ως σκοπό και αντικείμενο την εισαγωγή ρυθμίσεων για την εύρυθμη λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την τροποποίηση επιμέρους διατάξεων για τα κωλύματα εκλογιμότητας και τα ασυμβίβαστα για τις δημοτικές και περιφερειακές αρχές, τη ρύθμιση ζητημάτων για την ευζωία των ζώων. Μιας νομοθετικής πρωτοβουλίας που ξεκίνησε στο πλαίσιο της σημερινής διακυβέρνησης και εξελίσσεται διαρκώς με καινοτόμες ρυθμίσεις που μπορεί να αιφνιδιάζουν ένα μέρος της κοινωνίας, αλλά σύντομα θα γίνει αντιληπτό, ότι είναι αναγκαίες και προς το συμφέρον της κοινωνίας και της εύρυθμης λειτουργίας».
Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης ο κ. Μιλτιάδης Χατζηγιαννάκης ανέφερε επί της αρχής του σχεδίου νόμου πως «αυτό το νομοσχέδιο είναι το μοναδικό που δικαιολογείται να είναι ερανιστικό, υπό την έννοια ότι πράγματι φαίνεται να είναι το τελευταίο. Θα κλείσει η Βουλή την επόμενη εβδομάδα και θα διαλυθεί αμέσως μετά το Πάσχα από ότι καταλάβαμε αυτή τη φορά και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Άρα,καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να μαζευτούν διάφορα ζητήματα, τα οποία πρέπει να φέρετε τώρα προς ψήφιση. Έχει μία λογική πρέπει να πω».
Παρά ταύτα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ εστίασε σε ορισμένες διατάξεις οι οποίες όπως είπε έχουν «φωτογραφικό» χαρακτήρα που εξυπηρετούν «γαλάζιους» Δημάρχους. «Στο άρθρο 9 βλέπουμε ότι οι κοινότητες των 100 χιλιάδων που θα έχουν αλλάξει μετά την απογραφή, αλλά παρόλα αυτά τα θα διατηρούν τα γνωρίσματα των κοινοτήτων άνω των 100 χιλιάδων και δε μπορούμε να φανταστούμε πάρα πολλούς δήμους. Ίσως πρόκειται για την Καλλιθέα. Καλός ο δήμαρχος εκεί και μάλιστα, έχει κάνει ο ίδιος ο κύριος Μητσοτάκης κατά καιρούς τις προεκλογικές του ομιλίες εκεί, τον έχει στηρίξει. Αλλά να του βγάζουμε και φωτογραφικές τώρα διατάξεις για να τον βολέψουμε και να προσπαθήσουμε να
δυσκολέψουμε τους αντιπάλους του, γιατί περί αυτού πρόκειται, νομίζω ότι είναι ένα δείγμα της δικής σας νομοθέτησης όλο αυτό τον καιρό. Δεν θα έχει πρόβλημα η αντιπολίτευση, παρόλο που η προσπάθεια είναι λίγο άτσαλη. Ως κυβέρνηση, πιστεύω, θα δούμε τι αλλαγές μπορούν να γίνουν και πώς μπορούν να προχωρήσουν και οι αυτοδιοικητικές εκλογές που έπονται» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ Ευαγγελία Λιακούλη υποστήριξε πως «καλούμαστε να τοποθετηθούμε σε ένα νομοσχέδιο «κινούμενη άμμο». Αλλιώς ξεκίνησε στη διαβούλευση, διπλασιάστηκε -τα γνωστά- μετά την κατάθεση, άλλαξε με διαρροές χθες το βράδυ, ακούσαμε επίσημα και τον κύριο Υπουργό με τη νομοτεχνική, όπως είπε. Τώρα; Όπου μας πάει αυτό το νομοσχέδιο και ούτε ξέρουμε πού θα καταλήξει αν κρίνουμε από τις τροπολογίες που είναι μίνι νομοσχέδια αφού έρχονται όλα τα τελευταία βράδια, τις τελευταίες ώρες. Δεν γνωρίζουμε από πού να αρχίσουμε και πού να προλάβουμε να καλύψουμε τα πάντα σε ένα νομοσχέδιο «σκούπα».
Κριτική άσκησε και η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα. «Προβλέπετε ρυθμίσεις για την ενίσχυση ουσιαστικά της εισπραξιμότητας από τους δήμους. Μπροστά και στα μεγάλα οικονομικά αδιέξοδα που έχουν και ιδιαίτερα οι μικροί επαγγελματίες. Με
διευκολύνσεις λέτε για τα τέλη κοινόχρηστων χώρων, με τις οποίες εντάξει. Με τις διευκολύνσεις, επί της ουσίας, δεν θα διαφωνήσουμε, αλλά στην πραγματικότητα χρειάζεται μεγαλύτερη στην πράξη ελάφρυνση» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κώστας Χήτας είπε πως «Εμείς αυτή την «λαφυροποίηση» του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γιατί δυστυχώς αντιμετωπίζετε το Κράτος ως «λάφυρο» σαν δικό σας. Το κόμμα σας. Έτσι το έχετε. Εμείς σε αυτό, λοιπόν, ως Ελληνική Λύση «είμαστε απέναντι» και είμαστε μαζί με τους Έλληνες και θα δώσουμε μάχη για αξιοκρατία και δικαιοσύνη».
Τέλος, η αγορήτρια του ΜεΡΑ25 Σοφία Σακοράφα σχολίασε πως το τελευταίο νομοσχέδιο «δεν θα μπορούσε να έχει άλλο περιεχόμενο εκτός από το αναμενόμενο, που αποτελεί άλλωστε και συνέχεια της κυβερνητικής νομοθετικής πρακτικής πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι».
Η θέση των φορέων ΟΤΑ
Στη δεύτερη συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής για την επεξεργασία του επίμαχου νομοσχεδίου τοποθετήθηκαν εκπρόσωποι των φορέων οι οποίοι υπογράμμισαν πως οι προωθούμενες διατάξεις κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση απαιτούνται ωστόσο ορισμένες βελτιώσεις. Ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης, ως μέλος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος χαρακτήρισε θετικά όλα τα σχετικά άρθρα του σχεδίου νόμου.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ, δήμαρχος Βούλας- Βάρης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, συμφώνησε με την πλειοψηφία των διατάξεων που αφορούν τους ΟΤΑ και της εκλογιμότητας των αιρετών, σημειώνοντας ότι έχουν ικανοποιηθεί σχεδόν όλα τα αιτήματα της Ένωσης. Ζήτησε μερικές προσθήκες σε υφιστάμενες διατάξεις του νομοσχεδίου. Συμφώνησε, επίσης, με τη διάταξη να μην διακοπεί η διαδικασία των προσλήψεων που βρίσκονται σε τελικό στάδιο λόγω εκλογών γιατί οι Δήμοι έχουν μεγάλες ανάγκες σε προσωπικό, ενώ παράλληλα προχώρησε και σε σειρά προτάσεων που έχουν γίνει από την ΚΕΔΕ για μια ακόμη σειρά θεμάτων και ρυθμίσεων.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας των Συλλόγων των Εργαζομένων στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, Γαβριήλ Ιωαννίδης αναφέρθηκε στις ελλείψεις προσωπικού. Ζήτησε την παράταση των συμβάσεων όλων των εργαζόμενων που λήγουν μέχρι το τέλος του έτους καθώς το προσωπικό δεν επαρκεί και οι υπηρεσίες δεν μπορεί να μείνουν χωρίς εργαζόμενους εξ’ αιτίας της μακράς διαφαινόμενης προεκλογικής
περιόδου.
Στα θέματα των γονεϊκών αδειών που υιοθετούν ή είναι ανάδοχοι, επικέντρωσε τις παρατηρήσεις του ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων σε ΟΤΑ Πέτρος Πετρίδης λέγοντας πως οι σχετικές πρόνοιες που υπάρχουν για τους αντίστοιχους δημόσιους υπαλλήλους δεν εφαρμόζονται στους εργαζόμενους των Δήμων. Χαρακτήρισε θετικές τις διατάξεις για το προσωπικό του προγράμματος Βοήθεια στο Σπίτι. Έθεσε το θέμα της συνυπηρέτησης καθώς και να μην προβλέπεται η εξάντληση από τους Δήμους όλων των ένδικων μέσων όταν υπάρχουν πρωτόδικες αποφάσεις για μονιμοποιήσεις συμβασιούχων.
Η πρόεδρος του Συλλόγου Υπαλλήλων Αιρετών στις Περιφέρειες της Ελλάδας Βέτα Πανουτσάκου έθεσε το θέμα των αποζημιώσεων και του τρόπου που τους δίνονται τα ειδικά επιδόματα. Σχολίασε ότι και στο παρόν σχέδιο νόμου έχουμε αποσπασματικές ρυθμίσεις που παραπέμπουν σε εκδόσεις ΚΥΑ που όπως έχει γίνει και με άλλα νομοσχέδια ποτέ δεν εκδίδονται. Χαρακτήρισε ψευδεπίγραφη την αξιολόγηση του
δημοσίου όπως γίνεται.
Προαναγγελία Τροπολογίας
Κατά την κοινοβουλευτική συζήτηση ο Υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης προανήγγειλε την κατάθεση τροπολογίας με ρυθμίσεις που κλείνουν εκκρεμότητες της τελευταίας στιγμής.
Σύμφωνα με την ενημέρωση που παρείχε ο υπουργός στα μέλη της επιτροπής οι διατάξεις θα ρυθμίσουν:
- ζητήματα διαφημιστικών πινακίδων και εσόδων των δήμων από αυτές
- παράταση για την κατάρτιση των προϋπολογισμών των δήμων
- ζητήματα ενίσχυσης με δικηγόρους με έμμισθη εντολή στις αποκεντρωμένες διοικήσεις
- παρέμβαση στις ΙΔΟΜ, οι οποίες έχουν συμβάσεις, μια παράταση στις οργανωτικές τους όσοι έχουν συνάψει συμβάσεις με αναπτυξιακούς οργανισμούς,
- αλλαγές στο πλαίσιο των προέδρων των κοινοτήτων ώστε να γίνεται σεβαστή η βούληση των τοπικών κοινωνιών. Να εκλέγεται δηλαδή πρόεδρος της τοπικής κοινότητας ο πρώτος σε σταυρούς από τον πλειοψηφήσαντα συνδυασμό, ανεξαρτήτως εάν σε επίπεδο δήμου υπάρχει μια διαφορετική επιλογή συνδυασμού.
- και θα είναι και μια διάταξη η οποία αφορά τις λεγόμενες εξαιρέσεις με τις ημέρες των αποκεντρωμένων, κάνουμε τη διαδικασία για τους υπαλλήλους των αποκεντρωμένων, κάνουμε τη διαδικασία πιο εύκολη