Ποια μέτρα προστασίας συστήνονται στους καταναλωτές
Σε έξαρση βρίσκονται και αυτό το καλοκαίρι οι online απάτες, με πολυάριθμες σελίδες phishing να διανέμονται υπό το πρόσχημα υπηρεσιών αεροπορικών και τουριστικών κρατήσεων. Αυτή η εποχή του χρόνου, παραδοσιακά, σηματοδοτεί την εντατικοποίηση των δραστηριοτήτων απάτης.
Με το δεδομένο ότι τα περισσότερα ταξίδια ξεκινούν με ένα αεροπορικό εισιτήριο ή ένα εισιτήριο τρένου και οι λάτρεις των ταξιδιών συχνά ενδιαφέρονται να αγοράσουν εισιτήρια σε τιμή ευκαιρίας, το ψηφιακό έγκλημα εκμεταλλεύεται στο έπακρο αυτή την τάση.
Οι ειδικοί της Kaspersky έχουν εντοπίσει πολλούς ψεύτικους ιστότοπους, που ισχυρίζονται ότι προσφέρουν στους χρήστες την ευκαιρία να αγοράσουν αεροπορικά εισιτήρια με φθηνότερο κόστος. Τέτοιοι ιστότοποι είναι συνήθως καλοφτιαγμένες σελίδες phishing, που μιμούνται διάσημες αεροπορικές υπηρεσίες και ιστοσελίδες πώλησης αεροπορικών εισιτηρίων.
Ορισμένοι από αυτούς εμφανίζουν ακόμη και τις λεπτομέρειες πραγματικών πτήσεων, με έμπειρους phishers να στέλνουν αιτήματα αναζήτησης σε εταιρείες κράτησης πτήσεων και να εμφανίζουν τις πληροφορίες που λαμβάνουν από αυτές.
Ωστόσο, αντί να παραδίδουν τα υποσχεθέντα αεροπορικά εισιτήρια, κρατούν τα χρήματα και χρησιμοποιούν τα προσωπικά δεδομένα για κακόβουλους σκοπούς (π.χ. πώληση τραπεζικών στοιχείων και ταυτοποίηση στοιχείων στο dark web).
Ψεύτικες κληρώσεις
Υπάρχουν επίσης πολλές πλαστές σελίδες, που προσπαθούν να δελεάσουν τους ταξιδιώτες με κληρώσεις αεροπορικών εισιτηρίων, λοταρίες και δωροκάρτες. Προσφέρεται στους χρήστες η ευκαιρία να συμμετάσχουν σε μια μικρή έρευνα και να εισαγάγουν τα προσωπικά τους στοιχεία με αντάλλαγμα μια γενναιόδωρη έκπτωση σε ένα αεροπορικό εισιτήριο.
Όπως συμβαίνει με πολλές άλλες προσφορές, που φαίνονται πολύ καλές για να είναι αληθινές, τέτοιοι ιστότοποι καταλήγουν να είναι ιστότοποι phishing, συλλέγοντας προσωπικά στοιχεία και στοιχεία καρτών των θυμάτων.
Επιπλέον, η έρευνα συνήθως τελειώνει με ένα αίτημα αποστολής του ιστότοπου σε φίλους για τη λήψη του βραβείου. Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου χρησιμοποιούν τα ίδια τα θύματα ως εργαλείο για την περαιτέρω διάδοση της απάτης.
Ένας σύνδεσμος, που αποστέλλεται από άτομα που γνωρίζετε, φαίνεται πιο αξιόπιστος από έναν σύνδεσμο που λαμβάνετε από έναν άγνωστο. Εάν ο χρήστης ακολουθήσει τον σύνδεσμο και προσπαθήσει να πάρει το βραβείο του, συχνά διαπιστώνει ότι πρέπει πρώτα να πληρώσει μια προμήθεια ή ένα τέλος. Αφού πληρωθούν αυτά τα χρήματα, οι κυβερνοεγκληματίες εξαφανίζονται – χωρίς να ανταμείβουν τον χρήστη.
Ψεύτικες ενοικιάσεις
Μια άλλη δημοφιλής τακτική, που χρησιμοποιείται για την εξαπάτηση ταξιδιωτών, είναι οι ψεύτικες υπηρεσίες ενοικίασης. Ένα παράδειγμα περιλαμβάνει την προσφορά ενός πολυτελούς διαμερίσματος δύο υπνοδωματίων κοντά στο κέντρο μιας ευρωπαϊκής πρωτεύουσας με μόλις €500 τον μήνα.
Μια άλλη φαινομενικά ελκυστική προσφορά είναι η ενοικίαση ενός ολόκληρου σπιτιού τεσσάρων υπνοδωματίων με πισίνα και τζάκι μόνο με €1.000 για ολόκληρο τον μήνα. Οι κριτικές περιγράφουν εκπληκτικές διακοπές και φιλόξενους οικοδεσπότες.
Αυτό ενθαρρύνει τους χρήστες να πληρώσουν για τη διαμονή του ενός μήνα, αλλά στην πραγματικότητα καταλήγουν να στέλνουν τα χρήματά τους σε απατεώνες.
Μέσα προστασίας
Για να είστε προστατευμένοι ενώ προγραμματίζετε τις διακοπές σας, οι ειδικοί της Kaspersky συνιστούν:
– Εξετάστε προσεκτικά τη γραμμή διευθύνσεων πριν εισαγάγετε τυχόν ευαίσθητες πληροφορίες, όπως τα στοιχεία σύνδεσης και τον κωδικό πρόσβασης σας. Εάν κάτι δεν πάει καλά με τη διεύθυνση URL (π.χ. ορθογραφία, δεν μοιάζει με το πρωτότυπο ή χρησιμοποιεί κάποια ειδικά σύμβολα αντί για γράμματα), μην εισαγάγετε τίποτα στον ιστότοπο. Εάν έχετε αμφιβολίες, ελέγξτε το πιστοποιητικό του ιστότοπου κάνοντας κλικ στο εικονίδιο κλειδώματος στα αριστερά της διεύθυνσης URL.
– Κλείστε διαμονή και εισιτήρια μόνο μέσω αξιόπιστων ιστοσελίδων και αξιόπιστων παρόχων. Ιδανικά, πληκτρολογήστε τη διεύθυνση του ιστοτόπου τους με μη αυτόματο τρόπο στη γραμμή διευθύνσεων.
– Μην κάνετε κλικ σε συνδέσμους που προέρχονται από άγνωστες πηγές (είτε μέσω e-mail, εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων ή κοινωνικών δικτύων).
– Επισκεφτείτε τον επίσημο ιστότοπο της επιχείρησης για να δείτε εάν ένα δώρο προσφέρεται μέσω e-mail ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από μια ταξιδιωτική ή αεροπορική εταιρεία, για να επιβεβαιώσετε ότι υπάρχει όντως η προσφορά. Θα πρέπει, επίσης, να ελέγξετε προσεκτικά τους συνδέσμους στους οποίους σας οδηγεί η διαφήμιση δώρου.
– Διαβάστε κριτικές και κάντε έρευνα: Ερευνήστε τα καταλύματα, τις αεροπορικές εταιρείες ή τα ταξιδιωτικά γραφεία, που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε. Διαβάστε κριτικές από αξιόπιστες πηγές για να πάρετε μια ιδέα για τις εμπειρίες άλλων ταξιδιωτών και τυχόν πιθανά red flags.
Πηγή: ΣΕΠΕ