Ενώ τα μικρά αεροσκάφη αποτελούν μόνο ένα μικρό υποσύνολο της αεροπορικής βιομηχανίας, είναι παρόλα αυτά πολύ επιβλαβή για τη δημόσια υγεία των κοινοτήτων που κατοικούν πλησίον αεροδρομίων.
Η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA) ανακοίνωσε πριν από μερικές ημέρες πως ο μόλυβδος που εκπέμπεται από τα μικρά αεροσκάφη απειλεί τη δημόσια υγεία, δίνοντας το έναυσμα για τη θέσπιση των πρώτων περιορισμών από την Υπηρεσία όσον αφορά τα καύσιμα μολύβδου στις αερομεταφορές.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Washington Post, η κίνηση αυτή θέτει την κυβέρνηση Μπάιντεν στη μέση μιας κυοφορούμενης διαμάχης σχετικά με το πόσο καιρό τα αεροδρόμια – ιδιαίτερα τα μικρότερα – μπορούν να συνεχίσουν να εμπορεύονται βενζίνη με μόλυβδο, παρά τους κινδύνους που εγκυμονεί για την υγεία αυτή η ισχυρή νευροτοξίνη. Περισσότερα από 170.000 μικρά αεροσκάφη υπολογίζεται ότι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν μολυβδούχο βενζίνη, σύμφωνα με την EPA, την ώρα που θεριεύει η διαμάχη σχετικά με το πόσο γρήγορα μπορεί να καταργηθεί αυτό το είδος καυσίμου σε χιλιάδες αεροδρόμια σε ολόκληρες τις ΗΠΑ.
Η υπηρεσία πρότεινε για πρώτη φορά την κίνηση αυτή πέρυσι. Πρόκειται για ένα επίσημο βήμα, το οποίο απαιτεί πλέον από την υπηρεσία, βάσει του νόμου περί καθαρού αέρα, να θέσει νέους κανόνες για το τι μπορούν να εκπέμπουν οι κινητήρες των αεροσκαφών.
«Η επιστήμη είναι σαφής: η έκθεση σε μόλυβδο μπορεί να προκαλέσει μη αναστρέψιμες και δια βίου επιπτώσεις στην υγεία των παιδιών», δήλωσε ο διοικητής της EPA Michael Regan στη WP. «Τα αεροσκάφη που χρησιμοποιούν μολυβδούχα καύσιμα είναι η κυρίαρχη πηγή εκπομπών μολύβδου στον αέρα μας».
Τώρα που η EPA έλαβε την απόφασή της, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δήλωσε ότι θα προχωρήσει στη θέσπιση κανόνων με στόχο τον έλεγχο ή την εξάλειψη των εκπομπών μολύβδου από μικρά αεροσκάφη.
Τα εμπορικά αεροσκάφη δεν χρησιμοποιούν μολυβδούχα καύσιμα, οπότε οι κανόνες θα επηρεάσουν μόνο τα μικρότερα αεροσκάφη που μεταφέρουν από δύο έως δέκα επιβάτες, δήλωσε η EPA. Κατά μέσο όρο, αυτά τα αεροσκάφη είναι σχεδόν 50 ετών και είχαν αρχικά σχεδιαστεί για να λειτουργούν με μολυβδούχο καύσιμο προκειμένου να αποφεύγονται προβλήματα στον κινητήρα κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Ενώ τα εν λόγω αεροπλάνα αποτελούν μόνο ένα μικρό υποσύνολο της αεροπορικής βιομηχανίας, ο οργανισμός δήλωσε ότι οι εκπομπές τους εξακολουθούν να αποτελούν κίνδυνο για τις περιοχές κοντά στα αεροδρόμια, πολλές από τις οποίες φιλοξενούν φτωχές ή μειονοτικές κοινότητες. Αυτό περιλαμβάνει περισσότερους από 5 εκατομμύρια ανθρώπους, εκ των οποίων περίπου 363.000 είναι παιδιά ηλικίας 5 ετών ή μικρότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της EPA.
Ο βουλευτής Ro Khanna, ο οποίος έχει εκφράσει εδώ και καιρό ανησυχίες σχετικά με τη χρήση καυσίμων από μόλυβδο στην αεροπορία και τις επιπτώσεις της στις τοπικές κοινότητες, συμπεριλαμβανομένης μιας στην περιφέρειά του, επικρότησε την απόφαση της EPA.
«Ελπίζω να οδηγήσει σε περαιτέρω δράση για τον τερματισμό της χρήσης αυτού του τοξικού καυσίμου και την ταχύτερη υιοθέτηση εναλλακτικών λύσεων», ανέφερε ο Khanna σε δήλωσή του, σημειώνοντας ότι μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε υψηλά επίπεδα μολύβδου σε παιδιά που ζούσαν κοντά σε αεροδρόμιο γενικής αεροπορίας στην περιφέρειά του στην Καλιφόρνια.
Εν τω μεταξύ, η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας δήλωσε ότι ενθαρρύνει επίσης τη βιομηχανία να λάβει μέτρα που μπορούν να συμβάλουν στη μείωση των επιπτώσεων στις κοινότητες, συμπεριλαμβανομένης της έγκαιρης υιοθέτησης εναλλακτικών αμόλυβδων καυσίμων και της διαχείρισης των εκπομπών μολύβδου, ενθαρρύνοντας τους πιλότους να προθερμαίνουν τους κινητήρες και να πραγματοποιούν δοκιμές πριν από την πτήση σε περιοχές που βρίσκονται πιο μακριά από κατοικημένες περιοχές.
Ο οργανισμός συνεργάζεται με την αεροπορία για την κατάργηση των μολυβδούχων αεροπορικών καυσίμων που χρησιμοποιούνται από μικρά αεροσκάφη έως το τέλος του 2030. Βασικός στόχος είναι να βρεθεί τουλάχιστον ένα αμόλυβδο καύσιμο που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια από τα αεροσκάφη γενικής αεροπορίας.
Η έκθεση στον μόλυβδο μπορεί να προκαλέσει προβλήματα συμπεριφοράς, χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης και επιβράδυνση της ανάπτυξης, δήλωσε η EPA. Η υπηρεσία προσπαθεί να ενισχύσει τους κανόνες κατά της ρύπανσης από μόλυβδο, εν μέρει ως απάντηση στη νέα επιστημονική ομοφωνία ότι ο μόλυβδος μπορεί να βλάψει τα παιδιά ακόμη και στα κατώτερα επίπεδα.