Τι λέει η ΟΣΥΑΠΕ
Σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας επισημαίνει το τεράστιο πρόβλημα με τη μεταφορά μαθητών. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι “για άλλη μια χρονιά δυο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς επαναλαμβάνονται τα ίδια σοβαρά προβλήματα με τη μεταφορά μαθητών.
Τα σχολεία έχουν ανοίξει, αλλά και πάλι όχι για όλους τους μαθητές…
Σε όλη την Ελλάδα, σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα δεκάδες δρομολόγια βγαίνουν και ξαναβγαίνουν «άγονα» στους διαγωνισμούς που προκηρύσσονται. Στην Αττική παραμένουν άγονα εκατοντάδες δρομολόγια, στην Κέρκυρα περίπου 20, στην Κεντρική Μακεδονία εκατοντάδες γονείς μαζί με τα παιδιά τους κινητοποιούνται φωνάζοντας «βάλτε Λεωφορεία να πάμε στα σχολεία», «ευθύνη κρατική οι μεταφορές, βάλτε λεωφορεία για τους μαθητές», «να πάνε στο σχολείο ζητάνε οι μαθητές, δεν είναι πολυτέλεια οι μεταφορές»!!! Σε όλη τη χώρα τα προβλήματα με τα άγονα δρομολόγια ταλαιπωρούν μαθητές και γονείς.
Οι προσπάθειες και η δουλειά των συναδέλφων των αρμόδιων υπηρεσιών, που καλούνται εφαρμόζοντας το ισχύον θεσμικό πλαίσιο να σχεδιάσουν χιλιάδες δρομολόγια για τη μεταφορά μαθητών των Ειδικών, των Προτύπων, των Πειραματικών, των Καλλιτεχνικών και των «Γενικών» Σχολείων σκοντάφτει στις διαθέσεις και τις επιλογές των κάθε είδους ιδιοκτητών πούλμαν, λεωφορείων, ταξί κλπ, για το αν θα διαθέσουν τα μέσα μεταφοράς που έχουν, αν θα συμφωνήσουν στις προσφερόμενες τιμές και δεν θα κρίνουν ασύμφορα τα δρομολόγια, αν δεν παραιτηθούν και δεν αποσύρουν ξαφνικά τα μέσα μεταφοράς που έχουν κλπ.
Οι συνάδελφοί μας παρότι κάνουν ότι είναι δυνατόν για να μπορέσουν να διαχειριστούν έναν τεράστιο όγκο δουλειάς, στο τέλος «λούζονται» ακόμα και την στοχοποίησή τους σαν να είναι υπεύθυνοι για την επιλεκτική ανικανότητα του κράτους να λύσει ολοκληρωμένα το ζήτημα, που επιλέγει να διαθέτει εκατομμύρια χωρίς αποτέλεσμα, που ένα τόσο σοβαρό ζήτημα το αφήνει στις ορέξεις των ιδιωτών ιδιοκτητών μέσων μεταφοράς.
Εξάλλου η άνοδος του τουρισμού, η δυνατότητα των ΚΤΕΛ να λειτουργούν κι ως τουριστικά γραφεία ή να διαθέτουν τα λεωφορεία τους στον ΟΑΣΑ κλπ ήταν αυτά που όξυναν τα προβλήματα σε συνδυασμό με τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων στα σχολεία, στο πλαίσιο της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής.
Για άλλη μια φορά και φέτος τα προβλήματα και τα αδιέξοδα έφεραν στο προσκήνιο τη μοναδική λύση που πρέπει να δοθεί: Απόκτηση από τις Περιφέρειες ή από άλλο Δημόσιο Φορέα όλου του αναγκαίου στόλου οχημάτων και προσλήψεις οδηγών & συνοδών, ώστε έγκαιρα και ολοκληρωμένα να προγραμματίζονται και να πραγματοποιούνται όλα τα δρομολόγια, που χρειάζονται για την μεταφορά των μαθητών, που εντάσσονται στο «σύστημα» αυτό, χωρίς τον ασφυκτικό χιλιομετρικό περιορισμό, με ταυτόχρονη ένταξη και χρήση του στόλου αυτού σε υπόλοιπες ανάγκες και δράσεις μετακινήσεων (εκδρομές, επισκέψεις σε χώρους Πολιτισμού και Άθλησης, άλλα δρομολόγια κλπ.).
Είναι η μοναδική λύση που μπορεί να αντιμετωπίσει, μαζί με τις αναγκαίες τροποποιήσεις του ισχύοντος πλαισίου την σκόπιμη ή μη άρνηση των ιδιοκτητών των μέσων μεταφοράς στη σύναψη συμβάσεων, τους «άγονους» διαγωνισμούς (απροθυμία των οικονομικών φορέων να καταθέσουν προσφορές), τους εκβιασμούς για αποκόμιση μεγαλύτερων κερδών (διαπραγμάτευση της τιμής των δρομολογίων με καλύτερους φυσικά οικονομικούς όρους μετά επαναπροκήρυξη και εκ νέου «άγονο» διαγωνισμό), τις καθυστερήσεις, τις παραιτήσεις πολλών αναδόχων από δρομολόγια ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές κ.α.
Για να πάψει η μεταφορά των μαθητών να επαφίεται στις διαθέσεις των κάθε είδους ιδιοκτητών πούλμαν, λεωφορείων, ταξί κλπ.
Για να σταματήσουν κυβερνήσεις και Περιφερειακές Αρχές να μοιράζουν εκατομμύρια σε ιδιώτες (μόνο στην Αττική περισσότερα από 140 εκατομμύρια € για τα σχολικά έτη 2022-2023, 2023- 2024 & 2024-2025), αποτινάσσοντας την ευθύνη της μεταφοράς μαθητών από πάνω τους.
Τονίζουμε επίσης ότι θεωρούμε αναποτελεσματικό μπάλωμα, μακριά από τις ανάγκες την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης με το άρθρο 51 του ν.5056/2023, σύμφωνα με την οποία «Ειδικώς για το διδακτικό έτος 2023-2024 και σε περίπτωση που οι διαδικασίες διαγωνισμού ή διαπραγμάτευσης έχουν καταστεί άγονες, οι Ο.Τ.Α. β’ βαθμού δύνανται να προβαίνουν στη μίσθωση οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης και της δυνατότητας χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing). Για τον σκοπό αυτόν προσλαμβάνονται, με απόφαση του αρμοδίου για την πρόσληψη οργάνου, οδηγοί που διαθέτουν άδεια οδήγησης της αντίστοιχης επαγγελματικής κατηγορίας και συνοδοί με σχέση εργασίας ΙΔΟΧ.».
Μίσθωση κι όχι αγορά…, μίσθωση μόνο γι’ αυτή τη σχολική χρονιά, συμβασιούχοι οδηγοί κλπ!!!! Γιατί δεν μας λένε πόσοι μήνες της σχολικής χρονιάς θα χαθούν μέχρι να γίνουν οι διαγωνισμοί και οι διαδικασίες; Γιατί δεν μας λένε τι θα γίνει αν κι αυτοί οι διαγωνισμοί βγουν άγονοι;
Υπενθυμίζουμε ότι η αρμοδιότητα αυτή αποδόθηκε στις Περιφέρειες πριν μερικά χρόνια, μετά τα ακόμα πιο τεράστια προβλήματα, που είχαν δημιουργηθεί από την διαχείριση που έκαναν οι Δημοτικές Αρχές.
Ενώνουμε τη φωνή μας με τις Ομοσπονδίες Γονέων, με Ενώσεις και Συλλόγους Γονέων Ειδικών, Προτύπων, Πειραματικών, Καλλιτεχνικών Σχολείων και καλούμε σε συστράτευση για να διεκδικήσουμε την πρόταση αυτή για απόκτηση από τις Περιφέρειες ή από άλλο Δημόσιο Φορέα όλου του αναγκαίου στόλου οχημάτων και προσλήψεις μόνιμων οδηγών.