Πλήθος ανησυχιών των περιβαλλοντικών οργανώσεων σχετικά με τις εκπομπές μεθανίου
Το Icon of the Seas της Royal Caribbean International ξεκίνησε το ταξίδι του από το Μαϊάμι με χωρητικότητα 8.000 επιβατών σε 20 καταστρώματα, εκμεταλλευόμενο την αυξανόμενη δημοτικότητα των κρουαζιέρων. Οι ανησυχίες των περιβαλλοντικών οργανώσεων αφορούν τόσο το συγκεκριμένο όσο και τα επόμενα τέτοιου είδους κρουαζιερόπλοια που θα ακολουθήσουν, σχετικά με την κίνησή τους η οποία πραγματοποιείται με υγροποιημένο φυσικό αέριο, το οποίο πιθανότατα θα διαρρεύσει μεγάλες ποσότητες μεθανίου στην ατμόσφαιρα.
Είναι το πρώτο από τα πολλά όμοια ή και ακόμη μεγαλύτερα που θα μπορούσαν να κατασκευαστούν τα επόμενα χρόνια, σημειώνει ο Guardian. Είναι όμως τόσο «πράσινο» όσοι ισχυρίζονται ότι είναι οι δημιουργοί του;
Η εταιρεία έχει προβάλει ιδιαίτερα το γεγονός ότι το Icon λειτουργεί με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Δεσμεύεται ότι το LNG «είναι μέρος μόνο της στρατηγικής μας για τα εναλλακτικά καύσιμα, μαζί με τα βιοκαύσιμα, τη μεθανόλη και άλλες πηγές ενέργειας».
Προσθέτει ότι το πλοίο κατασκευάστηκε για να φιλοξενήσει κυψέλες καυσίμου, οι οποίες παράγουν ηλεκτρική ενέργεια χωρίς καύση, που θα χρησιμοποιηθούν για την τροφοδοσία των ανελκυστήρων, αν και οι μπαταρίες ακόμη δεν έχουν εγκατασταθεί λόγω προβλήματος με τους προμηθευτές.
Επίσης, όταν είναι στο λιμάνι, το Icon θα λειτουργεί με ηλεκτρική ενέργεια που παρέχεται από την ξηρά, μια καθαρότερη εναλλακτική λύση έναντι της λειτουργίας των ιδιαίτερα ρυπογόνων γεννητριών.
Αυτά δεν πείθουν τις περιβαλλοντικές οργανώσεις που υποστηρίζουν ότι στη Royal Caribbean, την εταιρεία που κατέχει το πλοίο, κακώς θεωρούν το LNG πράσινο καύσιμο, γιατί ο κινητήρας εκπέμπει 70%-80% περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου ανά ταξίδι από ό,τι αν χρησιμοποιούσε κανονικό ναυτιλιακό καύσιμο. Άρα η εταιρεία είναι ένοχη για «greenwashing», έναν τρόπος να δείξει μια φιλική για το περιβάλλον αλλά στην ουσία της ψεύτικη εικόνα.
Όπως εξηγούν, η χρήση LNG αντί άλλων καυσίμων μπορεί μεν να μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 25%, ωστόσο ένα κρουαζιερόπλοιο που χρησιμοποιεί LNG εκπέμπει συνολικά περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου. Αυτό συμβαίνει όταν μέρος του φυσικού αερίου δεν καίγεται, με αποτέλεσμα την εκπομπή μεθανίου, ενός αερίου του θερμοκηπίου πολύ πιο ισχυρού από το διοξείδιο του άνθρακα.
Τα πλοία, όπως προσθέτουν, θα έπρεπε να χρησιμοποιούν κυψέλες καυσίμου και ανανεώσιμο υδρογόνο ή μεθανόλη, τα οποία εκπέμπουν λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου.
Μελέτες περιβαλλοντικών οργανώσεων, συνέκριναν ακόμη το αποτύπωμα άνθρακα για διακοπές μιας εβδομάδας σε κρουαζιέρα στην Ευρώπη με την πτήση και τη διαμονή σε ξενοδοχείο. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι κρουαζιέρες είναι οκτώ φορές πιο «δαπανηρές» σε άνθρακα, άρα δηλαδή για το περιβάλλον.
Δεν είναι μόνο η εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου που ενοχλεί. Τα λιμάνια που δέχονται τόσο μεγάλα κρουαζιερόπλοια αρχίζουν να λιγοστεύουν. Η Βενετία, η Βαρκελώνη και το Άμστερνταμ είναι τρεις μόνο από τις μεγάλες πόλεις που απαγορεύουν ή περιορίζουν τα κρουαζιερόπλοια εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών για τις περιβαλλοντικές και υγειονομικές επιπτώσεις.
Γίγαντες όπως το Icon μπορεί να γίνουν ανεπιθύμητοι επισκέπτες και το σχόλιο του επικεφαλής της Royal Caribbean ότι το πλοίο τους είναι «το πιο μεγάλο κακό πλοίο» να μην είναι απλώς ένα αστείο, αλλά η πραγματικότητα.