Το περασμένο φθινόπωρο ο κόσμος άλλαξε, μια για πάντα. Η κυκλοφορία του ChatGPT -ένα μεγάλο μοντέλο γλωσσικής επεξεργασίας που έχει εκπαιδευτεί από την OpenAI. Αυτό το μοντέλο μπορεί να ανταποκριθεί σε ερωτήσεις, να γράψει κείμενα και να διαχειριστεί πολλά άλλα καθήκοντα που σχετίζονται με την γλωσσική επεξεργασία- πυροδότησε ένα σαρωτικό κύμα ενδιαφέροντος για την τεχνητή νοημοσύνη. Το συγκεκριμένο μοντέλο εισέβαλε με πάταγο όχι μόνο σε εξειδικευμένους κλάδους, αλλά στην καθημερινότητά μας.
Η εφημερίδα «Τύπος Θεσσαλονίκης» και το TyposThes.gr,πήραν την πρώτη συνέντευξη Έλληνα πολιτικού με ερωτήσεις τεχνητής νοημοσύνης, με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα να ανταποκρίνεται. Ο κ. Ζέρβας απάντησε στις ερωτήσεις που του έθεσε το ChatGPT σχετικά με την πόλη της Θεσσαλονίκης, με τη διακυβέρνησή του και τις προκλήσεις της επόμενης ημέρας.
Δείτε τι ρώτησε τον κ. Ζέρβα το ChatGPT και τις απαντήσεις που έδωσε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
1. Ποια είναι η πιο σημαντική πρόκληση που αντιμετωπίζει η πόλη της Θεσσαλονίκης αυτήν τη στιγμή και πώς προτίθεστε να την αντιμετωπίσετε;
Όταν το 2019 μόλις είχα εκλεγεί επισκέφθηκα τη Νέα Υόρκη και η Θεσσαλονίκη ήταν μια άγνωστη πόλη. Μέλημά μου ήταν η Θεσσαλονίκη να μπει ξανά στο «χάρτη», να είναι μια πόλη με ανάπτυξη, να είναι μια πόλη με καλή ποιότητα ζωής για τους κατοίκους της, για τους επισκέπτες της, γι’ αυτούς που θέλουν και μπορούν να επενδύσουν σ’ αυτήν.
2. Ποια είναι η θέση σας σχετικά με την ανάπτυξη του τουρισμού στη Θεσσαλονίκη και πώς σκοπεύετε να προωθήσετε αυτόν τον τομέα;
Η Θεσσαλονίκη αυτά τα χρόνια μπήκε ξανά στο «χάρτη», αναγνωρίστηκε από το περιοδικό Times ως ένας από τους 50 καλύτερους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο και από το CNN Τravel ως ένας από τους 23 καλύτερους προορισμούς παγκοσμίως για το 2023. Ακριβώς αυτό προσπαθήσαμε και πετύχαμε να το κάνουμε με το να ανακηρυχθεί η Θεσσαλονίκη ως δημιουργική γαστρονομική πόλη της Unesco, αναπτύχθηκαν πολλές ξενοδοχειακές μονάδες, αναπτύχθηκε η κρουαζιέρα, η Θεσσαλονίκη έχει τουρισμό από όλη την Ευρώπη και τον κόσμο. Μεγάλο ρόλο έπαιξε και το καινούργιό μας αεροδρόμιο, η ανάπτυξη του λιμανιού, ενώ έχει σχεδόν διπλασιαστεί ο χρόνος παραμονής των επισκεπτών απ’ όλον τον κόσμο.
3. Πώς σκοπεύετε να βελτιώσετε τις υπηρεσίες δημόσιας υγείας και εκπαίδευσης στη Θεσσαλονίκη;
Η Θεσσαλονίκη όπως και η χώρα μας πάσχει σ’ αυτούς τους δύο τομείς. Στον τομέα της δημόσιας υγείας οι Δήμοι δεν έχουν τις αρμοδιότητες που θα μπορούσαν να έχουν. Παρόλα αυτά, ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει τα δημοτικά ιατρεία, έχει οδοντιατρεία, έχει παθολόγους, προσφέρει ακόμη βοήθεια σε αυτούς που θέλουν να κόψουν το κάπνισμα, έχει υπηρεσίες στις οποίες μπορεί κάποιος να προστρέξει για ψυχολογική υποστήριξη. Παράλληλα, προσφέρει τη δυνατότητα σε κακοποιημένες γυναίκες, σε άστεγους, άπορους, σε όλες τις ευάλωτες ομάδες να έχουν μια πρωτοβάθμια στήριξη. Όσον αφορά τον τομέα της εκπαίδευσης, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, με έναν τεράστιο αριθμό 230 σχολείων οφείλει και πρέπει να είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, παρά τις γηρασμένες κτιριακές υποδομές. Προτεραιότητά μας είναι να φροντίζουμε στα σχολεία, στα παιδιά μας, να μη λείπει η θέρμανση, να μη λείπουν αυτές οι υποδομές, που οφείλει η πολιτεία να τους παρέχει, έτσι ώστε η δημόσια εκπαίδευση από πολύ μικρή ηλικία, από τα τέσσερά τους χρόνια έως την αποφοίτησή τους στα 18, να γίνεται στις καλύτερες συνθήκες.
4. Ποια είναι η θέση σας σχετικά με τον ανταγωνισμό μεταξύ της Θεσσαλονίκης και άλλων μεγάλων ελληνικών πόλεων όπως η Αθήνα;
Η Θεσσαλονίκη για πολλά χρόνια έχει ταλαιπωρηθεί από έναν άτυπο ανταγωνισμό. Η Θεσσαλονίκη, ωστόσο, δεν ανταγωνίζεται ούτε την πρωτεύουσα την Αθήνα, ούτε άλλες πόλεις, ούτε τις βαλκανικές και μεσογειακές πόλεις. Στόχος μου ήταν και είναι- και σ’ ένα βαθμό αρχίζουμε να το πετυχαίνουμε- να είναι ένας δεύτερος πόλος ανάπτυξης. Μια σημαντική πόλη στην Ελλάδα, στη Μεσόγειο, στα Βαλκάνια, στην Ευρώπη, που θα λειτουργεί συμπληρωματικά και με την Αθήνα, έτσι ώστε να προσθέτει όχι μόνο στους κατοίκους της πόλης αλλά και στην εθνική οικονομία το περισσότερο δυνατό.
5. Πώς σκοπεύετε να βελτιώσετε την ποιότητα ζωής των πολιτών στη Θεσσαλονίκη;
Κοντά σ’ όλα όσα συζητήσαμε είναι πάρα πολύ σημαντικό οι γειτονιές της πόλης να είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Τι σημαίνει αυτό; Καλύτερη καθαριότητα, καλύτερος φωτισμός, καλύτερη ποιότητα πρασίνου, δέντρα, καλύτερες συνθήκες στα πεζοδρόμιά μας, παγκάκια, ασφαλτοστρώσεις. Όλα αυτά είναι μέρος ενός εκτεταμένου προγράμματος, ενός μεγάλου τεχνικού προγράμματος και σε πολύ μεγάλο βαθμό νομίζω ότι πλέον οι γειτονιές νιώθουν αυτή τη βελτίωση, νιώθουν αυτή τη φροντίδα του δήμου εκεί που παλιότερα ούτε ο δήμαρχος είχε περάσει, ούτε είχαν δει ένα μηχάνημα για ένα έργο το οποίο θα αλλάξει την καθημερινότητά τους.
6. Ποιες είναι οι σημαντικότερες επιτυχίες που επιτεύχθηκαν κατά τη διάρκεια της θητείας σας ως δήμαρχος και πως σκοπεύετε να συνεχίσετε την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης στο μέλλον;
Τα μεγάλα έργα, οι μεγάλες υποδομές προχωρούν, το Fly Over, το Μετρό το οποίο ολοκληρώνεται, το καινούργιο αεροδρόμιο, το λιμάνι, το οποίο εξελίσσεται. Η Θεσσαλονίκη όπως είπα μπαίνει στο χάρτη, η Θεσσαλονίκη έχει κρουαζιέρα, έχει πολύ περισσότερο τουρισμό αλλά συγχρόνως η Θεσσαλονίκη είναι πλέον ο τόπος που επενδύουν μεγάλες και σημαντικές εταιρίες. Η Pfizer, η Deloitte, η Cisco, η Accenture, η Deutsche Telecom, είναι μεγάλη η λίστα των εταιριών που έρχονται και επενδύουν στη Θεσσαλονίκη. Αυτό σημαίνει περισσότερες θέσεις εργασίας, λιγότερη ανεργία, αύξηση του real estate της πόλης μας, αύξηση των δυνατοτήτων της οικονομίας και της ελκυστικότητας της Θεσσαλονίκης.
7. Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα που σχετίζονται με την κυκλοφορία της Θεσσαλονίκης και πώς σκοπεύετε να βελτιώσετε τις δημόσιες συγκοινωνίες στην πόλη;
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της πόλης μας όταν ανέλαβα ήταν το κυκλοφοριακό. Το Μετρό ήταν παρατημένα εργοτάξια, ο ΟΑΣΘ ήταν σε τραγική κατάσταση. Ο Δήμος ρίχτηκε στη μάχη για την πόλη. Φέραμε 49 λεωφορεία από τον αδελφοποιημένο δήμο της Λειψίας, για να βελτιωθούν οι συγκοινωνίες. Βάλαμε πλάτη στο Μετρό και σε λίγους μήνες η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα πολύ σύγχρονο μέσο μεταφοράς. Από την άλλη πλευρά με τις ασφαλτοστρώσεις, με τη συνεργασία με την Τροχαία, φροντίζουμε ώστε η κυκλοφορία να είναι η καλύτερη δυνατή. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί πως αυξημένη οικονομία σημαίνει και αυξημένη κινητικότητα και εκεί είναι που συμβάλαμε με την ανάπτυξη των ποδηλατοδρόμων, με την ενίσχυση των μέσων ήπιας μετακίνησης, όπως τα πατίνια, τα ποδήλατα, τα μηχανάκια. Όλα αυτά βελτιώνουν την κυκλοφορία της πόλης μας, η οποία όμως επιδέχεται βελτιώσεις.
8. Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα ανεργίας στη Θεσσαλονίκη, και πώς θα στηρίξετε την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας;
Χαίρομαι πάρα πολύ που με όλα αυτά που περιέγραψα προηγουμένως, σε πολλούς τομείς η ανεργία πλέον έχει υποχωρήσει, αν δεν είναι και στο μηδέν. Στον δικό μου τον κλάδο – είμαι πολιτικός μηχανικός- θέλω να πιστεύω ότι είναι αληθινή η πληροφορία που έχω, ότι δεν υπάρχει άνεργος πολιτικός μηχανικός, ότι ψάχνει κάποιος να βρει συνεργεία. Όλα αυτά δείχνουν και σε πολλούς άλλους τομείς ότι πραγματικά υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση απ’ ότι προσφορά. Η ανεργία υποχωρεί, το brain drain πλέον δεν ισχύει, επιστρέφουν πολλοί Θεσσαλονικείς πίσω για να εργαστούν στην πόλη τους. Αυτό είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό, το οποίο επιτεύχθηκε ακριβώς γιατί ήρθαν αυτές οι εταιρίες, γιατί υπάρχει μια ουσιαστική αναζωογόνηση στην οικονομία και στη ζωή της πόλης. Το κομμάτι της γαστρονομίας, το κομμάτι της εστίασης, το κομμάτι το τουριστικό, δημιουργούν την ανάγκη για πολλές θέσεις εργασίας και γι’ αυτό το λόγο πλέον αυτό το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζαμε την προηγούμενη δεκαετία με την υψηλή ανεργία, με την ανάγκη των νέων να φύγουν στο εξωτερικό, πλέον δεν ισχύει.
9. Ποια είναι η θέση σας σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος στη Θεσσαλονίκη και πώς σκοπεύετε να προωθήσετε την αειφόρο ανάπτυξη στην πόλη;
Η έλλειψη πρασίνου αποτελεί ένα σημαντικό πρόβλημα της πόλης μας. Το πρόβλημα έχει δημιουργηθεί γιατί είχαμε μια άναρχη δόμηση, συνθήκες που δημιούργησαν πολύ γκρίζο στην πόλη μας. Προσπαθούμε με εκτεταμένες ενέργειες ώστε να μην έχουμε ούτε μία άδεια δενδροδόχο, να έχουμε καλύτερη ποιότητα πρασίνου, με την προστασία του δάσους του Σέιχ-Σου, του Θερμαϊκού, κ.ά. Συγχρόνως μέσα από μια σημαντική πρωτοβουλία και επιτυχία της πόλης μας, που μπήκε στο δίκτυο των 100 ευρωπαϊκών πόλεων για την κλιματική αλλαγή και για τις έξυπνες πόλεις, η Θεσσαλονίκη θα είναι πρωτοπόρος. Μέχρι το 2030 θα είναι μια πόλη που θα σέβεται το περιβάλλον και θα έχει πολύ καλύτερες και πολύ πιο έξυπνες συνθήκες ζωής.
10. Ποια είναι η προοπτική του μελλοντικού αναπτυξιακού σχεδιασμού για τη Θεσσαλονίκη και ποιες είναι οι προτεραιότητες σας για την πόλη στο μέλλον;
Ακριβώς όλα αυτά που είπαμε προηγουμένως, θέσεις εργασίας σε τομείς που πραγματικά έχουν να κάνουν με την καινοτομία, με τη νέα τεχνολογία, με πολύ επιτυχημένες start up επιχειρήσεις. Βρισκόμαστε, άλλωστε, στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση. Από την άλλη πλευρά, με τον πρωτογενή τομέα, με τη Θεσσαλονίκη πλέον να είναι ένα σημαντικό Μητροπολιτικό κέντρο, με τη Θεσσαλονίκη να είναι μια πόλη στην οποία επενδύει κανείς πραγματικά, η πόλη θα γνωρίσει μια οικονομική άνθηση. Βελτιώνοντας τις υποδομές της, βελτιώνοντας το πράσινο, βελτιώνοντας το κυκλοφοριακό, βελτιώνοντας την ποιότητα της ζωής, η Θεσσαλονίκη θα είναι μια πόλη στην οποία αξίζει κανείς να ζει, αξίζει κανείς να επισκέπτεται, αξίζει κανείς να επενδύει.
Κύριε Δήμαρχε πως σας φάνηκε η κουβέντα με το ChatGPT;
Πρέπει να παρακολουθούμε κάθε εξέλιξη της τεχνολογίας, είχε ενδιαφέρον, όμως είναι «ψυχρό» να ξέρεις πως απαντάς σε ένα μηχάνημα. Σε κάθε περίπτωση θέλω να πιστεύω ότι θα διατηρήσουμε τη σχέση μας με τους παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας.