Με την εξασφάλιση χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για δημιουργία ειδικού Ταμείου δημιουργούνται οι συνθήκες για την αναβάθμιση του στόλου των πλοίων θαλάσσιων ενδομεταφορών για εξαιρετικές προοπτικές στις ναυτιλιακές επενδύσεις, τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα και τη ναυπηγική.
Στην περίοδο 2019-2023, στην πρώτη θητεία της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, η νησιωτικότητα έγινε από συνταγματική διακήρυξη, ουσιαστική πράξη. Σε επίπεδο νησιωτικής πολιτικής και γαλάζιας οικονομίας, θεσμοθετήσαμε το ν. 4770/2021 την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στον νησιωτικό χώρο.
- Καλύφθηκε, πλέον, ένα κενό χρόνων στη θαλάσσια διακυβέρνηση. Θεσπίστηκε η υποχρέωση κατάρτισης Εθνικής Στρατηγικής και αξιολόγησης των συνεπειών των πολιτικών του κράτους στον ευαίσθητο νησιωτικό χώρο της Ελλάδας.
- Αναγνωρίστηκε η σημαντική αναπτυξιακή δυναμική των νησιών στην δημιουργία εθνικού και περιφερειακού εισοδήματος. Συμπεριλήφθηκαν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη έργων υποδομής και επιχειρηματικότητας στα νησιά.
- Αναβαθμίστηκαν και ενεργοποιήθηκαν οι φορείς άσκησης δημόσιας πολιτικής. Μεριμνήσαμε για την κάλυψη και εξασφάλιση των υδροδοτικών αναγκών των νησιών. Χρηματοδοτήθηκαν δράσεις υδροδότησης και ΑΠΕ άνυδρων νησιών από πιστώσεις του ΠΔΕ της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, συστημάτων επεξεργασίας νερού (Water Kiosks) σε μικρά νησιά και επιχορηγήσαμε τους νησιωτικούς Δήμους για την κάλυψη μέρους του λειτουργικού ενεργειακού κόστους των μονάδων αφαλάτωσης.
- Εξορθολογίστηκαν και επεκτείναμε το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου σε περισσότερα νησιά και την ένταξη νησιών που θα συνεπικουρήσουν την εφαρμογή του μέτρου σε μικρότερα νησιά τα οποία δεν διαθέτουν πρατήρια καυσίμων.
Ως προς τις Θαλάσσιες ενδομεταφορές, το τοπίο των νησιωτικών μετακινήσεων αλλάζει με την «ακτοπλοϊκή» μεταρρύθμιση προς διασφάλιση της συνοχής του νησιωτικού χώρου, εξορθολογισμός του συστήματος διαχείρισης άγονων γραμμών και την αναβάθμιση της διαχείρισης του δικτύου θαλάσσιων συγκοινωνιών με νέα μέσα και τεχνολογίες.
Η Θέσπιση του ν. 4625/2019, με ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου χρηματοδότησης των «άγονων γραμμών» ενεργοποίησε την αύξηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων από 90,1 σε 130 εκατομμύρια ευρώ για το έτος 2020 και σε 138 εκατομμύρια ευρώ για κάθε ένα από τα έτη 2021, 2022 και 2023, με νέες δρομολογιακές γραμμές και νέοι προορισμοί σε υφιστάμενες.
Η αύξηση του αριθμού των δρομολογίων προς όφελος των κατοίκων των νησιών και συνολικά της εθνικής οικονομίας έρχεται μέσα από την αναβάθμιση του υφιστάμενου ακτοπλοϊκού δικτύου, εκσυγχρονισμός του ακτοπλοϊκού στόλου, προσαρμογή στις απαιτήσεις της διεθνούς περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Τέλος, με την εξασφάλιση χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για δημιουργία ειδικού Ταμείου δημιουργούνται οι συνθήκες για την αναβάθμιση του στόλου των πλοίων θαλάσσιων ενδομεταφορών για εξαιρετικές προοπτικές στις ναυτιλιακές επενδύσεις, τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα και τη ναυπηγική.
Συγκεκριμένα, έχουν εγκριθεί οι Χρηματοδοτικές δράσεις για τη Νησιωτικότητα
• 205 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης για την κατασκευή νέων υποδομών σε 45 νησιωτικούς λιμένες
• 30 εκατ. ευρώ, ένταξη έργων που αφορούν στην κλιματική αλλαγή, τη διάβρωση των ακτών και την ανάπλασή τους.Διαχείριση πόρων ΕΣΠΑ από Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων,
• 1,6 δις ευρώ στα Τομεακά και Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, που αφορούν τομείς: λιμενικής πολιτικής, θαλάσσιων λιμένων και ναυτιλιακών υποδομών,ακτοπλοΐα, θαλάσσιες μεταφορές, νησιωτική πολιτική, προσβασιμότητα και ανάπτυξη, θαλάσσια επιτήρηση και στρατηγική ασφάλειας, ναυτική εκπαίδευση, γαλάζια επαγγέλματα, θεσμική ενδυνάμωση και ψηφιακή διακυβέρνηση.
Η χώρα αλλάζει και η νησιωτική Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει και εμβληματικό φάσμα πολιτικών δράσεων. Όλοι μαζί αλλάζουμε τα νησιά μας. Σταθερά. Τολμηρά. Μπροστά.
*Ο Φίλιππος Φόρτωμας, υπ. Βουλευτής Κυκλάδων ΝΔ