Το «προφίλ» και το κόστος του έργου - Πώς θα εξελιχθούν οι εργασίες
Χωρίς προβλήματα, αλλά όχι και χωρίς αντιδράσεις, ξεκινά σε λίγες ημέρες η κατασκευή για το Flyover στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με πηγές κοντά στο έργο, το ΣτΕ απέρριψε την πρώτη προσφυγή, που αφορούσε στην αίτηση αναστολής. Η αίτηση ακύρωσης έχει πάρει ημερομηνία συζήτησης στις 13 Δεκεμβρίου. Αυτό δίνει και την πρώτη ώθηση στο μεγάλο έργο καθώς, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, η εκκίνηση των πρώτων εργασιών είναι πλέον θέμα ημερών.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα πρώτα έργα θα έχουν να κάνουν με την κατάληψη και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας της δεξιάς λωρίδας. Αυτό έχει να κάνει με τον οδοφωτισμό, καθώς ο δρόμος θα πρέπει να φωτίζεται κανονικά σε όλη τη διάρκεια της κατασκευής και με τα σημερινά δεδομένα, βρίσκεται στο μέσον του αυτοκινητόδρομου.
Έτσι, για τους επόμενους περίπου τρεις μήνες θα γίνονται εργασίες εγκατάτασης οδοφωτισμού στα πλάγια του άξονα. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η εργασία, τότε θα ελευθερωθούν και πάλι οι δεξιές λωρίδες και στα δύο ρεύματα και θα καταληφθούν οι λωρίδες επιτάχυνσης, δηλαδή οι αριστερές λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση. Θα γίνει αποξήλωση του υφιστάμενου οδοφωτισμού και θα ξεκινήσουν οι εργασίες για την κατασκευή της γέφυρας.
Τα έδρανα της γέφυρας του Flyover θα βρίσκονται στα πλάγια του αυτοκινητόδρομου, ενώ θα υπάρχουν και τμήματα εντός σήραγγας. Σε κάθε περίπτωση, στα έργα έχει διασφαλιστεί ότι θα λειτουργούν 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας για τους οδηγούς, ενώ δεν θα κλείσει κάποιος από τους υφιστάμενους κόμβους για τη συνεχή κίνηση κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
Η εκκίνηση των έργων θα επιφέρει και τα πρώτα μέτρα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού φόρτου, που εκτιμάται ότι θα επιφέρει. Σε πρώτη φάση, θα υπάρξει αύξηση της αστυνόμευσης και δύο νέες εξπρές λεωφορειακές γραμμές, που θα λειτουργούν από τις 7 το πρωί μέχρι τις 5 το απόγευμα και θα εκτελούν τα δρομολόγια: 43Υ ΚΑΤΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ-ΒΟΥΛΓΑΡΗ και 45Υ ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-ΙΚΕΑ.
Για σήμερα το απόγευμα έχει προγραμματιστεί και η επίσημη παρουσίαση του έργου από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Σε αυτό θα βρίσκονται ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος και εκπρόσωποι του σχήματος ΑΒΑΞ MYTILINEOS, που έχουν αναλάβει τη σύμβαση ΣΔΙΤ.
Το προφίλ του έργου
Το έργο του Flyover εντάσσεται στην ευρύτερη αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 373,2 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία αφορά συνολικά σε 13 χιλιόμετρα. Πρόκειται για κομβικό έργο υποδομής, καθώς θα διασφαλιστεί καλύτερη σύνδεση με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», την Εγνατία Οδό, τη νότια Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική, έχοντας πολυεπίπεδη θετική επίδραση στην οικονομία και στην καθημερινή ζωή των κατοίκων.
Ο νέος συμπληρωματικός υπέργειος άξονας θα έχει μήκος τέσσερα χιλιόμετρα, ενώ το χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει εκτεταμμένα έργα ανακατασκευής, βελτίωσης και κατά τόπους διαπλάτυνσης του υφιστάμενου δρόμου, εννέα ανισόπεδους κόμβους για την εξυπηρέτηση διασυνδέσεων, δέκα νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες.
Ο αναβαθμισμένος άξονας θα βελτιώσει ουσιαστικά την οδική ασφάλεια και θα συμβάλλει στην επίλυση κυκλοφοριακών προβλημάτων της Θεσσαλονίκης, καθώς υπολογίζεται πως θα μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, διπλάσια σε σύγκριση με την υπάρχουσα κυκλοφοριακή ικανότητα. Θα συνεισφέρει παράλληλα, ειδικά σε συνδυασμό με το Μετρό, στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μετακινήσεων, λόγω της αποσυμφόρησης των δρόμων της πόλης.
Η κατασκευή, που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, αναμένεται να διαρκέσει τέσσερα χρόνια και εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας. Με την λειτουργία του flyover το σχήμα ΑΒΑΞ–ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ θα αναλάβει την λειτουργία και συντήρηση όλου του Περιφερειακού Θεσσαλονίκης για περίπου 30 χρόνια ενώ οι χρήστες του δρόμου δεν θα πληρώνουν διόδια. Αυτό γιατί η σύμβαση ΣΔΙΤ προβλέπει πως η αποπληρωμή του έργου θα γίνεται με πληρωμές διαθεσιμότητας.
Αντιδράσεις από φορείς
Εν τω μεταξύ, υπόμνημα κατά του Flyover υπογράφουν 30 φορείς, σύλλογοι, κινήσεις και πρωτοβουλίες της Θεσσαλονίκης, κάνοντας λόγο για σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, με καταστροφή δασικών εκτάσεων και προβλήματα στην κυκλοφορία.
Στις 6 το απόγευμα, φορείς, σύλλογοι και πολίτες είχαν προγραμματίσει συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατά του έργου.
Αναλυτικά το υπόμνημα των φορέων:
«ΥΠΕΡΥΨΩΜΕΝΗ ΤΑΧΕΙΑ ΛΕΩΦΟΡΟΣ (FLY OVER) ΣΗΜΑΙΝΕΙ:
ΣΤΡΑΓΓΑΛΙΖΕΤΑΙ Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΓΙΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 5 ΧΡΟΝΙΑ! Οι κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις για τους κατοίκους της πόλης θα είναι ολέθριες (ανατροπή καθιερωμένων ωραρίων στα σχολεία, δυσκολία έγκαιρης προσέλευσης στις εργασίες, καταστροφή μικρομεσαίων επιχειρήσεων).
ΑΝΑΤΡΕΠΕΤΑΙ ΤΟ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΣΕΙΧ ΣΟΥ! Σε μία μάλιστα, περίοδο που η χώρα μας έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από τις πρόσφατές φονικές πυρκαγιές, που κατέστρεψαν πάνω από 1.800.00 στρέμματα σε όλη την ελληνική επικράτεια, προκαλώντας μη αναστρέψιμες βλάβες στο φυσικό περιβάλλον, αλματώδη αύξηση των αέριων ρύπων και δραματική επιτάχυνση της εξέλιξης του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής.
ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΑ 82.000 τμ τ. αναδασωτέας δασικής έκτασης και ΥΛΟΤΟΜΟΥΝΤΑΙ 20.000 τ.μ. δενδρώδους έκτασης με πεύκα, έλατα κ.λπ.!
ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ στις περιοχές από τις οποίες θα διέρχεται το έργο, αλλά και σε όλη τη Θεσσαλονίκη, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πρόσφατη καταδίκη της Ελλάδας από το Δικαστήριο της Ε.Ε. για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα στη Θεσσαλονίκη.
ΠΡΟΧΩΡΑΕΙ Η ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΕΝΟΣ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΟΙ ΜΕΛΕΤΕΣ ΔΕΝ ΕΓΙΝΑΝ ΣΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ καθώς πραγματοποιήθηκαν ΤΟΝ ΜΑΪΟ ΚΑΙ ΙΟΥΝΙΟ ΤΟΥ 2020 (!!!), σε περίοδο ιδιαίτερα χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου, καθώς την περίοδο αυτή ίσχυαν μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας λόγω της Πανδημίας COVID-19.
ΠΡΟΚΑΛΕΙΤΑΙ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΑ ΕΠΙΒΛΑΒΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ! Ενώ το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο θορύβου στις αστικές περιοχές είναι τα 50 db, τα επίπεδα θορύβου στις περιοχές από τις οποίες το έργο θα διέρχεται κυμαίνονται ήδη από 70db-100db.
ΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ Η ΣΤΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΩΝ ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΩΝ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ, λόγω των ισχυρότατων δονήσεων κατά την κατασκευή του έργου, καθόσον δεν έχει λάβει χώρα κανένας έλεγχος!
Με αρχικό προϋπολογισμό 373.000.000€, ο οποίος αναπροσαρμόστηκε μέχρι στιγμής στα 430.000.000€ και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω, κατά την διάρκεια εκτέλεσης του έργου, είναι πολύ πιθανή η ΕΠΙΒΟΛΗ ΔΙΟΔΙΩΝ υπέρ των αναδόχων (όπως έγινε στην εξωτερική περιφερειακή). ΔΗΛΑΔΗ ΣΕ ΕΜΑΣ Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ!
Το έργο προχωράει χωρίς να έχει κοινοποιηθεί η οριστική μελέτη οδοποιίας στους άμεσα πληττόμενους από το έργο κατοίκους, με σοβαρά ερωτηματικά αναφορικά με τις επιπτώσεις που ενδέχεται να προκύψουν εις βάρος των ρεμάτων της πόλης και με κυκλοφοριακή μελέτη του ποδαριού και της τελευταίας στιγμής, που δεν στηρίζεται σε έναν στρατηγικό κυκλοφοριακό σχεδιασμό για την Θεσσαλονίκη συνολικά, αλλά σε μέτρα αποσπασματικά και ενίσχυση της αστυνόμευσης.
Η ΚΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΕ ΚΑΚΟΤΕΧΝΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΑΝΑΖΗΤΗΘΗΚΑΝ ΕΥΘΥΝΕΣ!
ΘΑ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ ΤΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΕΝΟΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΜΕ ΕΝΑ ΑΚΟΜΗ ΠΙΟ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΕΡΓΟ;
Υπογράφουν προς το παρόν:
1. Σύνδεσμος κατοίκων Οικισμού Κωνσταντινουπολιτών
2. Επιτροπή Προστασίας του Σέϊχ Σού
3. Σύλλογος Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης
4. Πρωτοβουλία κατοίκων Πυλαίας
5. Πρωτοβουλία κατοίκων Κρυονερίου
6. Ομάδα Εργαζομένων στην Ευκαρπία
7. Πρωτοβουλία κατοίκων Υφανέτ
8. Fridays for Future Thessaloniki
9. Πρωτοβουλία Κατοίκων Τροχιοδρομικών
10. SOSε τα δένδρα
11. Δίκτυο για το Αστικό Πράσινο
12. Πρωτοβουλία κατοίκων για το ρέμα της Δόξας
13. Οικολογία Αλληλεγγύη
14. Καλλιστώ
15. Mamagaia
16. Πρωτοβουλία Κατοίκων Κάτω Τούμπας
17. Κάτοικοι Τουμπίτσα για την πολιτιστική κληρονομιά
18. Πρωτοβουλία αλληλεγγύης ΒΙΟΜΕ
19. Πρωτοβουλία Κατοίκων οδού Κρήτης
20. Σύλλογος πολιτισμού και περιβάλλοντος Τούμπας
21. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 2ου Γυμνασίου Πυλαίας
22. Δημοτικό Σχήμα στον Δ. Θεσσαλονίκης «Η ΠΟΛΗ ΑΝΑΠΟΔΑ»
23. Δημοτική παράταξη Δ. Νεάπολης – Συκεών «Η ΠΟΛΗ ΑΛΛΙΩΣ»
24. Η παράταξη «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»
25. Ένωση Φορέων Κ.Α.Λ.Ο. (Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας) Κεντρικής Μακεδονίας
26. ΛΑΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Κ.ΑΛ.Ο «UnivSSE Coop”
27. Κίνηση 136
28. ΠΡΩ.Σ.Κ.ΑΛ.Ο – Πρωτοβουλία Συνεργασίας για την Κ.ΑΛ.Ο
29. ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΧΕΙΡΟΣΦΑΙΡΙΣΗΣ ΠΥΛΑΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
30. Πρωτοβουλία κατοίκων Μαλακοπής».