Έργα, ζημιές, χαλίκι και... σύννεφα σκόνης συνθέτουν ένα εκρηκτικό μείγμα εν όψει τουριστικών αφίξεων στο νησί
«Έξω φρενών» είναι οι Ζακυνθινοί με τα προβλήματα που προκύπτουν συνεχώς στην οδό Φιλικών, τα οποία δυσκολεύουν την καθημερινότητά τους και τις μετακινήσεις τους από και προς το κέντρο της πόλης.
Τώρα, σύμφωνα με το imerazante.gr, το έργο της αποκατάστασης του γεφυριού που υπέστη ζημιά κατά τις εργασίες για την αντικατάσταση του αγωγού ύδρευσης, αναμένεται να συνεχιστεί, με τις οδηγίες του Προϊσταμένου της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Νότιου Ιονίου και αρχιτέκτονα Γιώργου Παπανδρέου, ενώ προσωρινά έριξαν χαλίκι.
Αυτό δημιουργεί μία ανυπόφορη κατάσταση στο σημείο για τους περαστικούς, λόγω των… σύννεφων σκόνης που σηκώνονται.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Ζακύνθου, Νικήτα Αρετάκη, το έργο (της αντικατάστασης του αγωγού) αναμένεται να συνεχιστεί τον Οκτώβριο και, επομένως, αυτό σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και ενώ σταδιακά θα αυξάνεται η επισκεψιμότητα, το συγκεκριμένο σημείο θα μείνει σε αυτή την κατάσταση.
Οι παραπάνω εξελίξεις δημιουργούν εκνευρισμό στους Ζακυνθινούς, ενώ παράλληλα προβληματισμό προκαλούν οι απαντήσεις που έδωσε για τη ζημιά που έγινε στο γεφύρι στην τελευταία συνεδρίαση του Συμβουλίου Κοινότητας Ζακυνθίων η μηχανικός του Δήμου και μία εκ των επιβλεπόντων μηχανικών της διευθύνουσας υπηρεσίας του έργου, Ασπασία Σούλη.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα πρακτικά της συνεδρίασης, ανέφερε τα εξής: «Το Δημόσιο και ειδικότερα ο Δήμος Ζακύνθου έχει αδειάσει από υπαλλήλους. Εξ αιτίας αυτού η παρακολούθηση των έργων και η εξυπηρέτηση των πολιτών παρουσιάζει προβλήματα. Υπάρχει άμεση ανάγκη για προσλήψεις προσωπικού προκειμένου να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα. Η αντικατάσταση του κεντρικού αγωγού ύδρευσης της Μπόχαλης είναι έργο της ΔΕΥΑΖ, όπου είναι ο φορέας υλοποίησης, χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ και έχει πραγματοποιηθεί προγραμματική σύμβαση με το Δήμο Ζακύνθου. Επίσης περιλαμβάνει και υποέργο της αρχαιολογικής υπηρεσίας με υποχρέωση παρακολούθησης καθ’ όλη τη διάρκεια του. Το έργο δημοπρατήθηκε το 2021, είχε προκύψει ανάδοχος και επαναλήφθηκε η δημοπρασία λόγω λήξης των προσφορών και αύξησης του κόστους των υλικών ως απόρροια της πανδημίας. Μετά τη δεύτερη δημοπράτηση ανάδοχος του έργου είναι η εταιρεία «Φ. ΑΛΑΒΕΡΑΣ Τ.Κ.ΕΤ.Α.Ε» και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του ήταν από 28-11-2022 και για έξι (6) μήνες από υπογραφής της σύμβασης, δηλαδή έως 28-05-2023, όμως είναι προφανές ότι λόγω της ζημιάς που προκλήθηκε στη γέφυρα και άλλες καθυστερήσεις , δεν θα προλάβει να παραδοθεί εμπρόθεσμα.
Η ζημιά στο ενετικό γεφύρι που συνέβη, ενημερωθήκαμε ότι οφείλεται σε λάθος του συνεργείου του κ. Αλαβέρα. Αυτό προκύπτει καθώς η μελέτη δεν προέβλεπε εργασίες στο σημείου που έγινε η παρέμβαση. Για τα γεφύρια η μελέτη προέβλεπε να μη υπάρξει καμία παρέμβαση και ο αγωγός να περάσει από τις ήδη υπάρχουσες διόδους, ώστε να μην επιβαρυνθούν από τις εργασίες. Ενδεχομένως λόγω ότι την συγκεκριμένη στιγμή δεν υπήρχε επίβλεψη των εργασιών από τον εργολάβο, τον αρμόδιο μηχανικό ή την αρχαιολογική υπηρεσία. Την παρούσα στιγμή οι εργασίες είναι σε διακοπή με απόφαση της αρχαιολογικής υπηρεσίας, προκειμένου να υποστυλωθεί το γεφύρι και δεν γνωρίζουμε επίσημα πότε θα γίνει αυτό και πότε θα συνεχιστούν οι εργασίες».
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο κ. Δημήτριος Βερτζάγιας ο οποίος ανέφερε ότι τα δύο γεφύρια χρονολογούνται από το 1820. Η μελέτη δεν προέβλεπε να πειραχτούν τα γεφύρια, συνεπώς δημιουργούνται ερωτήματα σχετικά με το τι συνέβη. Ο Δήμος οφείλει άμεσα να προβεί σε ενέργειες στελέχωσης των υπηρεσιών του, δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν καθυστερήσεις και ελλιπής επίβλεψη των έργων. Κατά την επίσκεψη του ο κ. Παπαδόπουλος διαπίστωσε τραγική κατάσταση σε σχέση με τη ζημιά που προκλήθηκε στο γεφύρι και απαιτείται πολύς χρόνος αποκατάστασης του.
Ακολούθως έλαβε τον λόγο η κα Ασπασία Σούλη, η οποία ανέφερε ότι υπάρχουν ρήτρες που προβλέπονται από τη διαχείριση και υπάρχει έλεγχος ποιότητας βάση ΕΣΠΑ.
Στη συνέχεια ο κ. Κακολύρης- Βλατζός Διονύσιος έξεσε ερώτημα προς την κα Ασπασία Σούλη σχετικά με τον κατά την κρίση της χρόνο που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση του έργου και για το πότε θα αποκατασταθούν τα προβλήματα στην κυκλοφορία και ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου.
Η κα Ασπασία Σούλη απάντησε πως πρέπει άμεσα να ξεκινήσουν οι απαραίτητες αποκαταστάσεις και αναστυλώσεις, με βάση τις οδηγίες της αρχαιολογικής υπηρεσίας, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει το έργο και να αποκατασταθεί η κυκλοφορία. Στη συνέχεια έλαβε το λόγο κ. Γεώργιος Τσουρουνάκης, ο οποίος έθεσε το ερώτημα μήπως υποκρύπτεται κάποια σκοπιμότητα πίσω από τη ζημιά.
Η κα Ασπασία Σούλη ανέφερε ότι όντως αποτελεί ερώτημα πως, σε σημείο που δεν υπήρχε αντικείμενο εργασιών, έγινε παρέμβαση που προκάλεσε τη ζημιά. Αν υπήρξε σκοπιμότητα, πρέπει να αποδειχτεί και κάτι τέτοιο δεν έχει προκύψει ως σήμερα.
Κατόπιν τον λόγο έλαβε ο κ. Χρήστος Μεϊντανης, ο οποίος ανέφερε ότι ο ανάδοχος του έργου «είναι άσχετος με το αντικείμενο, αφού υπήρχε μελέτη, θα έπρεπε οι εργασίες να γίνονται με βάση αυτήν. Τα συνεργεία πρέπει να δουλεύουν βάση των οδηγιών και της επίβλεψης του εργολάβου. Δεν είναι δικαιολογία ότι οι εργάτες προκάλεσαν τη ζημιά. Την ευθύνη την έχει αποκλειστικά ο εργολάβος».
Το Τ.Σ. αποφάσισε να γίνουν όλες οι προβλεπόμενες ενέργειες από τις υπηρεσίες και να ολοκληρωθεί το έργο αποκατάστασης του αγωγού ύδρευσης στο συντομότερο δυνατό χρόνο, καθώς και να αναδειχτούν τα ενετικά γεφύρια, ως σημεία πολιτισμικής κληρονομιάς και με την κατάλληλη ανάπλαση και της ευρύτερης περιοχής, να αποτελούν σημείο τουριστικού ενδιαφέροντος.