Οι εκπομπές άνθρακα από το παγκόσμιο στόλο των 330 εκατ. δημοφιλών μοντέλων υπερβαίνουν τους ρύπους της Γερμανίας και της Βρετανίας αθροιστικά.
Η συνεχιζόμενη παγκόσμια αύξηση των πωλήσεων για μοντέλα SUV ώθησε τις εκπομπές τους σε σχεδόν 1 δισεκατομμύριο τόνους διοξειδίου του άνθρακα το 2022, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας!
Τα 330 εκατομμύρια SUV μοντέλα που κυκλοφορούν στους δρόμους παρήγαγαν εκπομπές ισοδύναμες με τις αθροιστικές εθνικές εκπομπές του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας πέρυσι. Αν τα SUV ήταν χώρα, θα κατατάσσονταν στην έκτη θέση με τη μεγαλύτερη ρύπανση στον κόσμο.
Τα SUV οχήματα είναι μεγαλύτερα και βαρύτερα από τα κανονικά αυτοκίνητα και καταναλώνουν κατά μέσο όρο 20% περισσότερα καύσιμα. Ο αυξημένος αριθμός SUV το 2022 ευθύνεται για το ένα τρίτο της αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης βενζίνης και πετρελαίου.
Οι αγορές SUV έχουν εκτοξευθεί στα ύψη τα τελευταία χρόνια, καταλαμβάνοντας από το 20% του συνόλου των νέων αυτοκινήτων το 2012 στο 46% όλων των αυτοκινήτων πέρυσι. Η άνοδος συνεχίστηκε το 2022, καθώς περιλαμβάνει σημαντική ανάπτυξη στις ΗΠΑ, την Ινδία και την Ευρώπη, παρά το γεγονός ότι ο συνολικός αριθμός των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν μειώθηκε ελαφρά.
Περίπου ένα στα έξι SUV που πωλήθηκαν το 2022 ήταν ηλεκτρικά. Ωστόσο, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι: «Τα ηλεκτρικά SUV αυξάνονται σε δημοτικότητα, αλλά όχι αρκετά γρήγορα για να αντισταθμίσουν την αυξανόμενη κατανάλωση βενζίνης και πετρελαίου και τις εκπομπές ρύπων του ευρύτερου στόλου. Τα ηλεκτρικά SUV απαιτούν επίσης μεγαλύτερες μπαταρίες για την τροφοδοσία τους, επομένως μια αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρικών SUV θα ασκούσε πρόσθετη πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών και θα αυξήσει περαιτέρω τη ζήτηση για τα κρίσιμα ορυκτά που απαιτούνται για την κατασκευή των μπαταριών».
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκτοξεύθηκαν το 2022, καθώς αυξήθηκαν κατά 60% σε σχέση με το 2021 και ανήλθαν σε περισσότερα από 10 εκατομμύρια οχήματα. Ωστόσο, πουλήθηκαν 29 εκατομμύρια μη ηλεκτρικά SUV.
Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια στον ευρωπαϊκό οργανισμό Transport & Environment, δήλωσε: «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σκοτώνουν τα μικρά αυτοκίνητα επιδιώκοντας κέρδος. Οι VW, Stellantis και BMW δήλωσαν όλες ότι κινούνται προς την πώληση λιγότερων αυτοκινήτων και την εστίαση σε περισσότερα premium μοντέλων SUV. Αλλά τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα ασκούν μεγαλύτερη πίεση στον πλανήτη. Για τους οδηγούς, αυτό σημαίνει ακριβότερα μοντέλα και υψηλότερο κόστος λειτουργίας, ειδικά σε μια εποχή υψηλών τιμών ενέργειας. Δεδομένων των διακυβεύσεων, οι ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα ευρωπαϊκά μικρά αυτοκίνητα δεν θα εξαφανιστούν. Ο καλύτερος τρόπος είναι να φορολογήσετε τα μεγάλα αυτοκίνητα. Οι επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να υποστηρίζουν τα οχήματα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη».
Το 2021, το Εθνικό Γραφείο Ελέγχου του Ηνωμένου Βασιλείου ανέφερε ότι οι αυξανόμενες πωλήσεις SUV και η αύξηση της οδικής κυκλοφορίας είχαν ακυρώσει τις μειώσεις στις εκπομπές CO2 από τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων…
Ήδη λοιπόν έχει μπει σε συζήτηση από κράτη για έναν πράσινο φόρο (ή χαράτσι) όχι μόνο στα παλιά και πολύ πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα, αλλά ακόμα και στα SUV.
Υπερβολικό αναμφίβολα, όπως υπερβολικές είναι και αναμένεται ακόμα περισσότερο να γίνουν, οι επιπτώσεις από την κλιματική κρίση…