Ριζικές αλλαγές προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση και για τους εταιρικούς στόλους αλλά και των οχημάτων του κράτους. Μείωση της φορολογίας αλλά και άλλα προνόμια για όσους επιλέξουν ηλεκτρικό εταιρικό στόλο οχημάτων ενώ αντίθετα καμία απαλλαγή ή επιδότηση για όσους επιλέγουν οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση.
Όπως αναφέρει το carandmotor.gr το Σχέδιο προβλέπει μια επένδυση-μαμούθ ύψους 1,7 δισ. ευρώ για την αντικατάσταση του στόλου των ελαφρών και βαρέων φορτηγών βενζίνης και diesel που έχει το Δημόσιο αλλά και οι Δήμοι στην κατοχή τους με ηλεκτρικά οχήματα. Για την υποστήριξη του εξηλεκτρισμού των εταιρικών στόλων, η σταδιακή εισαγωγή μιας ποσόστωσης των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί αφενός να επιταχύνει τη διαδικασία και αφετέρου να παρέχει σαφείς στόχους που μπορούν να παρακολουθούνται και ενδεχομένως να επιβάλλονται κυρώσεις.
Δεδομένων των σημερινών επιλογών για τη λήψη επιδοτήσεων για τα ηλεκτρικά οχήματα, μια ποσόστωση 15% για το 2025, 80% για το 2030 και 100% για το 2035 θα μπορούσε να είναι αποδεκτή, αλλά θα πρέπει επίσης να συνδυαστεί με περαιτέρω κίνητρα, όπως μείωση της φορολογίας για τους ηλεκτρικούς εταιρικούς στόλους, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα αποτελέσματα.
Η επικαιροποίηση του κανονισμού για τα εταιρικά αυτοκίνητα όσον αφορά τα οχήματα εσωτερικής καύσης σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση περιλαμβάνει:
Α) Μείωση ή πλήρης διακοπή κάθε είδους επιδότησης των εταιρικών επιβατικών αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE), εξαιρουμένων των οχημάτων που χρησιμοποιούνται για τη γεωργία ή ανήκουν σε ελεύθερους επαγγελματίες (π.χ. καμία απαλλαγή από τον ΦΠΑ για τα μισθωμένα αυτοκίνητα).
Β) Παροχή επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ίσων με αυτές που αφαιρούνται από τα οχήματα εσωτερικής καύσης (διαθέσιμες σε όλους).
Γ) Προσθήκη περαιτέρω διατάξεων σε εκείνες του νόμου για το κλίμα – που απαιτούν ποσόστωση για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Οι πιθανές επιπτώσεις
Η ποσόστωση ηλεκτρικών οχημάτων υποστηρίζει τον εξηλεκτρισμό των στόλων και, ως εκ τούτου, τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που σχετίζονται με τις μεταφορές. Οι λιγότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα έχουν θετικό αντίκτυπο.
Από την άλλη μεριά βέβαια η αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων θα επηρεάσει αναλογικά το δίκτυο. Η ποσόστωση παρέχει έναν σαφή στόχο για τους διαχειριστές του στόλου της εταιρείας και βοηθά στην παρακολούθηση της προόδου. Η δράση αυτή απευθύνεται σε μια ευρεία ομάδα ενδιαφερομένων, δεδομένου ότι στην Ελλάδα υπάρχει μεγάλος αριθμός εταιρειών σε διάφορους τομείς. Επίσης η προσθήκη αντικινήτρων προς τα εταιρικά οχήματα εσωτερικής καύσης αναμένεται να αυξήσει τα κρατικά έσοδα από τις εταιρείες που συνεχίζουν να χρησιμοποιούν συμβατικά οχήματα.
Εξηλεκτρισμός δημοτικών στόλων
Αλλαγές στους στόλους ελαφρών και βαρέων οχημάτων των Δήμων προβλέπει επίσης το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στο Σχέδιο ο εξηλεκτρισμός των δημόσιων οχημάτων ρυθμίζεται από το ΥΠΕΣ, αλλά η προμήθεια πραγματοποιείται μέσω των αντίστοιχων τοπικών αρχών (π.χ. δήμοι, περιφέρειες).
Οι στόχοι της Οδηγίας για τα Καθαρά Οχήματα και η εφαρμογή της στο ελληνικό νομικό πλαίσιο θέτει συγκεκριμένους στόχους για τα νέα οχήματα, αλλά δεν καλύπτει τον υφιστάμενο στόλο. Στη Γερμανία, το ποσοστό εξηλεκτρισμού στους δημοτικούς στόλους είναι, για παράδειγμα, σημαντικά υψηλότερο (20%) από ό,τι στον εθνικό στόλο αυτοκινήτων.
Ωστόσο, δεδομένου ότι ένα σημαντικό μέτρο είναι η μείωση της ηλικίας των δημόσιων στόλων στην Ελλάδα, το 25% των ελαφρών και αντίστοιχα το 10% των βαρέων οχημάτων του συνολικού στόλου θα μπορούσε πράγματι να αντικατασταθεί μέχρι το 2030. Οι δημοτικοί στόλοι με περιορισμένη ακτίνα λειτουργίας και συνεπώς, χωρίς το ζήτημα της εμβέλειας, έχουν καλές προϋποθέσεις φόρτισης στα αμαξοστάσια και αποτελούν ένα κατάλληλο και υψηλής προβολής παράδειγμα.
Επιπλέον, θα μπορούσαν να εξεταστούν περαιτέρω στόχοι για το 2035. Μια τέτοια πολιτική θα πρέπει να βασίζεται και να λειτουργεί ως συνέχεια του προγράμματος Αντώνης Τρίτσης, το οποίο είναι ήδη ενεργό και λειτουργεί ως πηγή χρηματοδότησης. Η συνεργασία μεταξύ των Δήμων για την υποβολή κοινών προτάσεων σε προσκλήσεις, για μεγαλύτερη προμήθεια δημοτικών ηλεκτρικών λεωφορείων, θα μπορούσε να είναι μια επιλογή για την επίτευξη χαμηλότερης τιμής ανά μονάδα.
Ο συνολικός προϋπολογισμός απόκτησης ηλεκτρικών ελαφρών και βαρέων φορτηγών για τους Δήμους και το Δημόσιο ξεπερνά το 1,7 δισ. ευρώ!