Την Πέμπτη η συνάντησή του με τον Κυριάκο Μητσοτάκη
«Λέμε ότι το Πράσινο για εμάς είναι ζωή. Δεν είναι απλά lifestyle και ποιότητα, αλλά είναι επιβίωση (…) Θέλω μετρό στα Εξάρχεια, θέλω και δένδρα όμως στα Εξάρχεια, όπως θέλω μετρό στη Ριζάρη και δέντρα στη Ριζάρη, όπως θέλω μετρό και δέντρα παντού. (…) Με την πρώτη ανάπλαση στον Ελαιώνα θα αναβαθμίσει όλη η γύρω περιοχή», Αυτά επισήμανε μεταξύ άλλων ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας, μιλώντας στo κανάλι ΕΡΤNEWS. Περπατώντας στο Πάρκο Ριζάρη, ο νέος Δήμαρχος της Αθήνας εξήγησε ότι ήθελε να βρεθεί για τη συνέντευξη στο συγκεκριμένο σημείο, αναφέροντας:
«Διότι είναι ένα πάρκο, χώρος πρασίνου. Λίγους έχουμε στην Αθήνα. Διότι για εμάς το πράσινο ήταν μια επιλογή. Προτεραιοποίηση πολύ σημαντική. Λέμε ότι το πράσινο για εμάς είναι ζωή. Δεν είναι απλά lifestyle και ποιότητα, αλλά είναι επιβίωση. Διότι η Αθήνα έχει πολύ περιορισμένο πράσινο: 11% σε σχέση με 30% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Έχει τριπλάσιο αριθμό μικροσωματιδίων σε σχέση με το επιτρεπόμενο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και έχει κοντά στους 3.000 θανάτους που συνδέονται έμμεσα ή άμεσα με τη ρύπανση και τη μόλυνση. Γι’ αυτό και τέτοιοι χώροι που είναι “πνεύμονες πρασίνου, πνεύμονες οξυγόνου”, είναι πάρα πολύ σημαντικοί για την πόλη και είναι πολύ σημαντικό να διασωθούν».
Ερωτηθείς για το πώς θα διατηρηθεί ο χώρος Πρασίνου σε περιοχές που υπάρχει μετρό, δεδομένου ότι και στην περιοχή του πάρκου Ριζάρη δρομολογείται να γίνει σταθμός, σημείωσε:
«Υπάρχει μια συζήτηση, να γίνει ένας νέος σταθμός και η συζήτηση είναι αν θα είναι σε αυτήν την περιοχή, εδώ που βρίσκονται κοντά στα 200 και πλέον δέντρα ή αν θα πάει 70 μέτρα πιο πέρα όπου έχουμε πολύ λιγότερα δέντρα. Άρα έχουμε εκεί τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε ένα έργο που είναι έτσι κι αλλιώς φιλολαϊκό και φιλοπεριβαλλοντικό, που είναι το μετρό, με έναν τρόπο στην κατασκευή του που θα προστατεύει και τα δέντρα όσο αυτό είναι δυνατόν (…)
Στην δεύτερη περίπτωση έχουμε ευκαιρία να προχωρήσει ένα έργο σημαντικό με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση στο οικοσύστημα που έχει φτιαχτεί, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό. Και γι’ αυτό το λόγο ακριβώς και πιστεύουμε ότι η προσπάθεια των κατοίκων και πολλών επιφανών -του κυρίου Πατέρα, του κυρίου Δένδια και άλλων σημαντικών- είναι αξιοσημείωτη, διότι είναι ένας αγώνας ο οποίος έχει σαν έμφαση το Πράσινο, που είναι ζωή».
Στο ερώτημα αν είναι δήμαρχος ο οποίος θα στηρίξει την προσπάθεια να γίνει μετρό παντού όπου είναι να γίνει ή μπορεί να εμποδίσει το μετρό, χάριν του Πρασίνου, τόνισε:
«Το έχω καταστήσει, νομίζω απολύτως ξεκάθαρο ότι εμείς είμαστε και με το μετρό και με το πράσινο παντού. Σημαίνει ακριβώς δύο πράγματα: Σημαίνει ότι πρέπει να χωροθετούνται και να προσπαθούμε ακριβώς να προσεγγίζουμε αυτά τα έργα με μια προσπάθεια να έχουν τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση στα οικοσυστήματα, στην κατασκευή τους. Γιατί είμαστε σε συνθήκες κλιματικής κρίσης.
Άρα αν μπορούμε να διασώσουμε κάποια δέντρα στην κατασκευή, πρέπει να το προσπαθήσουμε πάρα πολύ. Δεν είμαστε το 2000. Είμαστε στο 2023 στην καρδιά της κλιματικής κρίσης. Και ταυτόχρονα τα δέντρα τα οποία αναγκαστικά θα χρειαστεί να μεταφερθούν, να μην χαθούνε. Άρα με σωστή μεταφύτευση, βιώσιμη μεταφύτευση μπορεί να γίνει.
Στα περίπου 100 δένδρα που προσπάθησε να μεταφυτεύσει η εταιρία στο Κολωνάκι και σε άλλες περιοχές, κοντά στα 90% δεν το κατάφεραν. Τα δέντρα ξεράθηκαν. Άρα είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία, πολύπλοκη διαδικασία, μια διαδικασία που απαιτεί ειδικούς. Γι’ αυτό και το να λέμε ότι προχωράμε στη μεταφύτευση είναι κάτι απλοϊκό. Πρέπει να πούμε με ποιον τρόπο, για ποια δέντρα, τι θα γίνει ακριβώς στο Γουδί, πώς θα περιποιηθούν τις ρίζες των δέντρων, σε ποια σημεία ακριβώς και με ποιον τρόπο θα πάνε.
Και αυτό είναι μια συζήτηση που θέλει μελέτη και πρέπει να δίνουμε αυτή τη δυνατότητα να προχωράμε σε αυτές τις μελέτες, ακριβώς γιατί θέλουμε να προχωράει το μέτρο. Θέλουμε να σώσουμε τα δέντρα για να μπορούμε να ευχαριστιόμαστε τέτοιες βόλτες όπως η σημερινή.
Προτείνω λοιπόν ότι θα μπορούσε να χωροθετηθεί αυτό το μεγάλο και σημαντικό έργο σε μια τέτοια περιοχή, όπου τα δέντρα είναι πολύ λιγότερα, από μια περιοχή λίγα μέτρα πιο πέρα, η οποία έχει πάρα πολλά δέντρα και είναι ένας πνεύμονας πολύ σημαντικός και όχι μόνο πνεύμονας οξυγόνου, αλλά έχουν συνδεθεί και ζωές εδώ – κάνουνε βόλτες οι άνθρωποι, είναι η καθημερινότητά τους.
«Ήμουνα με διάφορους ξένους στο πλαίσιο μιας συνάντησης για το Πολυτεχνείο και μου λέγανε το εξής: Ενώ δεν βλέπουμε τώρα εδώ σκουπίδια, έχουμε μια αίσθηση ότι η πόλη είναι βρώμικη. Και αυτό απορρέει σε ένα μεγάλο βαθμό από αυτήν εδώ την εικόνα (δείχνει τοίχο με γκράφιτι).
(…) Πρέπει να αλλάξουμε κουλτούρα. Σε άλλες περιοχές όπως η Βαρκελώνη, οι Αρχές μαζί με τους κατοίκους αποφασίζουν πού θα μπούνε γκράφιτι και ποια είναι τα αφηγήματα της κάθε περιοχής, που θέλουν να προκύψουν από τα γκράφιτι. Υπάρχουν και γκράφιτι καταπληκτικά και στην Αθήνα (…)
Πρέπει να αγαπήσουμε ξανά την πόλη, τις γειτονιές της, τα πάρκα της και πρέπει να περάσουμε αυτή την κουλτούρα σαν μια νέα προσέγγιση και μια νέα σχέση πόλης, ανθρώπου, περιβάλλοντος.
Και αυτό μπορεί να γίνει νομίζω πάρα πολύ και με τη συζήτηση και με την προσέγγιση η οποία λέει: διαβούλευση, διάλογος για όλα τα κρίσιμα θέματα, έτσι ώστε να αισθάνεται καθένας από εμάς ότι μπορούμε να ζούμε και να έχουμε ελευθερία στην έκφραση και δημόσιο χώρο, αλλά με κανόνες.
«Θέλω μετρό στα Εξάρχεια, θέλω και δέντρα στα Εξάρχεια»
Για το μετρό στα Εξάρχεια, ανέφερε:
«Θέλω μετρό στα Εξάρχεια, θέλω και δέντρα στα Εξάρχεια, όπως θέλω, μετρό στη Ριζάρη και δέντρα στη Ριζάρη, όπως θέλω μετρό και δέντρα παντού. Και τι είναι το σημαντικό; Είναι να έχουμε ξεκάθαρη την αρχή και να τηρούμε. Τα δέντρα στα Εξάρχεια δεν είναι διαφορετικά δέντρα από τα δέντρα στη Ριζάρη, ή τα δέντρα στο Κολωνάκι. Άρα αν θέλουμε προστατέψουμε τα δέντρα, πρέπει να βοηθήσουμε όλα τα δέντρα. Δεν σημαίνει ότι θα προστατεύσουμε τα δέντρα εδώ, σε μια πλατεία, αλλά σε μια άλλη πλατεία, ας καταστραφούν. Γι’ αυτό και ερχόμαστε σε αυτήν εδώ την πλατεία, που είναι και αυτή ένα πεδίο συζήτησης έντονης στην πόλη, για να δείξουμε ότι μπορούμε με διαβούλευση, με σωστή χωροθέτηση, με μια διαφορετική προσέγγιση για τον τρόπο που γίνονται τα μεγάλα έργα, να προχωρήσουμε χωρίς αντιδράσεις.
(…) O Δήμος Αθηναίων έστειλε όταν συζητιέται ακόμα στο Συμβούλιο της Επικρατείας η απόφαση, ένα υπόμνημα που λέει ότι είναι πολύ σημαντικό το μέτρο να πάει 70 μέτρα πιο πέρα. Το έστειλε ο ίδιος ο Δήμος. Άρα είναι πολύ κρίσιμο είναι σε αυτές τις συζητήσεις να μπαίνει και ο Δήμος και να προσπαθεί να δρομολογεί τα έργα με ένα τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε οι κάτοικοι να είναι μαζί με τα έργα.
(…) Το μεγάλο μου άγχος είναι όταν έργα περιβαλλοντικά όπως το μετρό συνδέονται με καταστροφή Πρασίνου. Αυτό είναι μια εικόνα πολύ κακή. Ταυτόχρονα όμως, οφείλω να πω ότι ο τρόπος που προσεγγίζονται αυτά τα μεγάλα έργα είναι ένας τρόπος που θυμίζει παλιότερες δεκαετίες. Δηλαδή θα πρέπει ο τρόπος, που σχεδιάζουμε, που χωροθετούνται, που κατασκευάζουμε να είναι διαφορετικός – κι ας κοστίσει λίγο περισσότερο.
Διότι, αν δίνουμε μια μάχη καθημερινά για να βάλουμε περισσότερα δέντρα, που ήταν και για μένα εμβληματικός στόχος και μετά υπάρχει μια εικόνα που κόβονται τα δέντρα χωρίς να ξέρουμε ακριβώς που θα μπούνε και αν θα φυτευτούν, είναι ένα λάθος μήνυμα – και δεν είναι γιατί θέλουμε μια καλύτερη ποιότητα ζωής, είναι θέμα επιβίωσης.
(…) Μπορεί κάποια δέντρα να χρειαστεί να μεταφερθούν κάποια από αυτά, αλλά πιο πέρα που είναι πολύ λιγότερα. Κι αυτό να γίνει με έναν πετυχημένο τρόπο. Αυτή είναι και η μάχη. Άρα είναι ψευτοδίλημμα το “Μετρό ή δέντρα” μπορούμε να τα κάνουμε τα δύο μαζί, όπως γίνεται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες».
Αναφερόμενος στα «πάρκα τσέπης» επισήμενε:
«Ήταν ένα κόνσεπτ το οποίο έδωσε κάποιες “πνοές ζωής και ανάσες” στην πόλη και εγώ έβαλα απλά ότι χρειαζόμαστε πολύ μεγάλους νέους συμπαγείς χώρους πρασίνου – και αυτό νομίζω ότι το έβαλα σε πολύ υψηλή προτεραιότητα, χωρίς να σημαίνει αυτό ότι σημαντικές παρεμβάσεις που είχαν γίνει δεν θα συνεχιστούν και δεν ήταν σε θετική κατεύθυνση».
Βασιλίσσης Όλγας: Ας ανοίξει και ας προχωρήσουμε τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που είναι απαραίτητες
Σε ό,τι έχει να κάνει με το θέμα της Βασιλίσσης Όλγας και το αν εντέλει υπάρχουν αρχαία τα οποία δεν δίνουν τη δυνατότητα να υλοποιηθεί αυτό που υποστηρίζει, ότι, δηλαδή πρέπει να ξαναδοθεί στην κυκλοφορία ο δρόμος, και για το αν μίλησε με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, τόνισε:
«Θα μιλήσουμε το επόμενο διάστημα, αλλά υπάρχει μία εξέλιξη που λέει ότι υπάρχουν κάποια αρχαία εκεί και τα οποία είναι πολύ σημαντικά. Εγώ θέλω να δούμε το κομμάτι αυτό με πολύ μεγάλη υπευθυνότητα και αν υπάρχουν αρχαία που είναι πολύ σημαντικά, βεβαίως να υπάρξουν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Εγώ όμως θέλω να συνεργαστώ και δεν έχω κανένα θέμα να δημιουργώ συγκρούσεις.
Ήταν μια βασική δέσμευση να ανοίξει η Όλγας για τον εξής λόγο: Όχι από κάποιο καπρίτσιο, διότι έκλεισε και τρία χρόνια μένει κλειστή, αλλά μπαίνουν και βγαίνουν με διάφορους τρόπους. Το κλείσιμο της δίχασε, αλλά οφείλω να πω και κάτι άλλο: Ότι έγιναν εκλογές και είχα βασική μου δέσμευση να ανοίξει η Όλγας. Και βεβαίως δεν υπάρχουν σχετικές άλλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και οι άνθρωποι που είναι στην Πλάκα χρειάζεται να φτάσουν στο Σύνταγμα και μόνο για να πάνε σπίτια τους, και οι άνθρωποι που είναι στο Παγκράτι και στο Μετς να φτάσουν στο Κουκάκι για να μπούνε στο κέντρο της πόλης. Και είπα: Ας ανοίξει η Όλγας και ας προχωρήσουμε τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που είναι απαραίτητες και ας δούμε μια επικαιροποιημένη μελέτη, η οποία θα ενώσει και τον κόσμο και την επιστημονική κοινότητα. Είναι μια προσέγγιση αυτή τη στιγμή η οποία δεν έχει επιστημονική και κοινωνική ωρίμανση. Διχάζει και τους επιστήμονες και την κοινωνία. Αυτό είναι μια λάθος προσέγγιση».
Για τη συνεργασία του με την κεντρική εξουσία, ανέφερε:
«Θέλω να συνεργαστώ, αλλά όχι σε συνθήκες πίεσης, αλλά σε συνθήκες ασφάλειας για ένα πρόγραμμα το οποίο δεσμευτήκαμε να υλοποιήσουμε (…) Έχω και πολλούς ψηφοφόρους που με στήριξαν και από τη Νέα Δημοκρατία και θέλω να τιμήσω όλους τους πολίτες που με στήριξαν – και συνολικά θέλω να είμαι δήμαρχος όλων των Αθηναίων, αλλά θέλω να συνεργαστώ για τις δεσμεύσεις που έχω βάλει. Είμαι και από τη φύση μου άνθρωπος που επιζητεί τη συνεργασία, τη θέλει. Και νομίζω ότι για να προχωρήσουμε και γρήγορα τα έργα τα οποία είναι πάρα πολύ σημαντικά, της βιωσιμότητας ανθεκτικότητας, χρειάζονται συνεργασίες, αλλά σε μια στέρεη βάση για να μπορέσουμε να έχουμε ταχύτητα και κοινωνική σύμπνοια, μεγάλες συνθήκες και ομοφωνία όπου χρειάζεται – για να επιτυγχάνουμε τα έργα που επιθυμούμε.
Για τα σενάρια ότι μπορεί ο ίδιος να έχει και μέλλον στην πολιτική, στην κεντρική πολιτική σκηνή και για το αν βλέπει το δήμο σαν εφαλτήριο για την κεντρική πολιτική σκηνή, επισήμανε:
“Κοιμάμαι και ξυπνάω με τα προβλήματα της Αθήνας και δουλεύω πάρα πολύ ώστε να είμαι έτοιμος από 1η Ιανουαρίου κάθε μέρα να μπορώ να κάνω και μια σημαντική προσπάθεια για την Αθήνα. “Καμία μέρα χαμένη” είχα πει και θέλω να το τηρήσω (…) Θέλω να πετύχω στο Δήμο της Αθήνας. Θέλω το αμέσως επόμενο διάστημα να γυρνάω τις γειτονιές, να προχωράω σε έργα. Και όσοι με ψήφισαν και ακόμα περισσότεροι να λένε “ο άνθρωπος προσπαθεί, παλεύει και θέλουμε και εμείς να τον βοηθήσουμε”.
Και θέλω να περνάνε τα χρόνια και να λένε οι κάτοικοι των Αθηναίων ότι “είναι ένας δήμαρχος ο οποίος είναι μαζί μας, είναι δίπλα μας και επιλύει προβλήματα”. Αυτή είναι η φιλοδοξία μου.
«Δεν έβαλα ποτέ θέμα ότι είμαι κατά της χρήσης των καμερών – Είπα όμως ότι στην πολιτική υπάρχουν προτεραιότητες»
Για το θέμα των καμερών, επισήμανε ανάμεσα σε άλλα:
«Νομίζω ότι πρέπει να περάσουμε από τη φάση των διχασμών στη φάση των συνεργασιών. Το λέω αυτό γιατί και με το Μετρό και με τα Εξάρχεια και με τη Ριζάρη λέμε “ή μετρό ή δέντρα” και μπορούν να γίνουν και τα δύο.
Δεν έβαλα ποτέ θέμα ότι είμαι κατά της χρήσης των καμερών. Είπα όμως ότι στην πολιτική υπάρχουν προτεραιότητες και εγώ είπα ότι είναι πολύ σημαντικό να φωτίσουμε τις πλατείες, να τις γεμίσουμε με κόσμο, να τις καθαρίσουμε, να έχουμε Δημοτική Αστυνομία, συνεργασία με Ελληνική Αστυνομία και όπου χρειάζεται και η ΕΛΑΣ θεωρεί κρίσιμο ότι πρέπει να μπουν και κάμερες, χωρίς όμως να παραβιάζονται τα θέματα τα οποία όλοι ξέρουμε με τη χρήση τους και με το ποιος χρησιμοποιεί τα δεδομένα, τότε ας προχωρήσουν (…)
(…) Πήγαινα σε περιοχές, όπως σε πάρκα, όπως σε παιδικές χαρές, όπως σε δύσκολες περιοχές – στον Άγιο Παντελεήμονα και στην πλατεία Αμερικής. Και οι άνθρωποι εκεί δεν μου έλεγαν “το πρόβλημά μας είναι να μπει μια κάμερα”, μου έλεγαν “δεν βλέπουμε τον αστυνομικό της γειτονιάς, δεν έχει φώτα, δεν είναι καθαρή πλατεία. Προχωρήστε με ταχύτητα σε αυτά” και γι’ αυτό και έβαλα αυτά σαν πολιτική προτεραιότητα.
«Θα πάω τη Δημοτική Αστυνομία στις γειτονιές»
(…) Η Δημοτική Αστυνομία έχει πια όμως δυνατότητες και κάποια μέσα για να μειώσει τη μικροπαραβατικότητα και τη μικροεγκληματικότητα. Και ξέρει τα τελευταία χρόνια, για να πούμε και την εικόνα όπως είναι το μεγάλο πρόβλημα στην Αθήνα είναι αυτό η μικρο παραβατικότητα και η μικροεγκληματικότητα. Και επειδή μίλησα και με την Ελληνική Αστυνομία αρκετά μου είπαν ότι δεν χρειάζεται σε όλα τα θέματα να μπλέκουμε εμείς. Πρέπει να ενισχυθεί η Ελληνική Αστυνομία.
Να υπάρχει κόσμος ο οποίος να μην κάνει μόνο το κομμάτι το διοικητικό και το γραφειοκρατικό, αλλά να είναι και δίπλα στον πολίτη – και αν θέλετε ακόμα και η παρουσία της δημοτικής Αστυνομίας σε διάφορες περιοχές από μόνη της μειώνει πάρα πολύ την μικροεγκληματικότητα και την παραβατικότητα. Γι’ αυτό και θα την ενισχύσω και θα την πάω στις γειτονιές, όχι μόνο στο κέντρο. Δεν είναι μόνο οι κλήσεις, είναι και η ασφάλεια. Και αυτό για μένα είναι προτεραιότητα».
Για τα δημοτικά τέλη, ανέφερε:
Σε κάποιες περιοχές δεν υπάρχουν πάρκα, τα σχολεία έχουν σοβαρά προβλήματα, δεν υπάρχει δημόσιος χώρος και υπάρχει τρομερό πρόβλημα ασφάλειας και ταυτόχρονα πληρώνουν δημοτικά τέλη πολύ ακριβά. Γι’ αυτό και έβαλα εμβληματικό το να μειώσουμε τα δημοτικά τέλη. Οφείλω να πω βεβαίως ότι υπάρχει, υπάρχει ήδη μια μείωση 5% και εγώ είπα μια επιπλέον μείωση 10%. Και βεβαίως αμέσως το ερώτημα είναι πού θα βρεθούν τα χρήματα.
Και λέω ότι αν για παράδειγμα προχωρήσουμε την ανακύκλωση και τον περίφημο καφέ κάδο και προσεγγίσουμε τους στόχους που η ίδια η δημοτική αρχή απερχόμενη είχε βάλει, τότε εξοικονομούμε κοντά στα 8 εκατομμύρια – 6 με 8 εκατομμύρια ανάλογα το ποσοστό επίτευξης του στόχου το χρόνο, που είναι το μεγαλύτερο ποσοστό των χρημάτων που απαιτούνται για να μειώσουμε κατά 10% τα δημοτικά τέλη.
(…) Μπορούμε να εξοικονομήσουμε χρήματα. Τα σκουπίδια δηλαδή έχουν αξία – και αυτή είναι μια άλλη προσέγγιση: ότι αν προχωράμε την ανακύκλωση, τότε έχουμε εκτός από περιβαλλοντικό σημαντικό οικονομικό όφελος, το οποίο μπορούμε να το καρπωθούμε. Γι’ αυτό και το συνδέω με τα δημοτικά τέλη. Κάνουμε ανακύκλωση και μειώνουμε τα δημοτικά τέλη. Άρα μένουν περισσότερα λεφτά στην τσέπη μας.
«Να σταματήσει το πρόγραμμα Χρυσή Βίζα»
«Πρέπει να σταματήσει. Δημιουργήθηκε σε άλλες συνθήκες, σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, για να έρθει ρευστότητα για να έρθουν επενδυτές. Τώρα το πρόβλημα είναι να μειώσουμε τις τιμές των ακινήτων, γι’ αυτό και πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλίες. Να σταματήσει η χρυσή βίζα. Νομίζω αυτό θα δημιουργήσει και μια πτώση τιμών και στην Αθήνα.
Από εκεί και πέρα το πρόβλημα που υπάρχει στην Αθήνα είναι το πρόβλημα ότι είναι περιορισμένες κατοικίες. Υπάρχουν πια. Είναι μια πόλη – τουριστικός προορισμός. Έχει αυξηθεί πάρα πολύ το κόστος για να ζήσει κανείς. Νομίζω ότι χρειάζεται να δημιουργήσουμε νέο κτιριακό απόθεμα. Να πω ένα παράδειγμα: υπάρχουν 1.300 κτίρια δημοτικά, τα οποία δεν χρησιμοποιούνται σήμερα στην Αθήνα.
(…) Δεν υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο για να πάμε να κάνουμε γρήγορα αναπλάσεις. Χρειάζεται μια θεσμική παρέμβαση και μια πολιτική βούληση, αυτά τα κτίρια, αν φτιαχτούν να μη γίνουν ξενοδοχεία, να μη γίνουν Airbnb, αλλά να γίνουν κοινωνική κατοικία. Και γι’ αυτό θα παλέψουμε. Είναι πέντε χρόνια και αν ετοιμάσω γρήγορα ένα θεσμικό πλαίσιο για να μπορώ να μπαίνουμε στα κτίρια αυτά, να κάνουμε αναπλάσεις και να λύνεται με έναν σωστό τρόπο -και νομικά σωστό και στέρεο τρόπο- το ιδιοκτησιακό, τότε μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε.
Στη συνέχεια, ο Χάρης Δούκας ανέφερε:
«Νομίζω ότι το Πράσινο είναι θέμα επιβίωσης, το θέμα με την κοινωνική στέγαση, ένα κοινωνικό θέμα πάρα πολύ σημαντικό και θεωρώ ότι και η ίδια η κυβέρνηση θέλει να τα λύσει αυτά, διότι η διακυβέρνηση θέλει να προχωρήσει σε θέματα βιωσιμότητας και θέλει να μειώσει το κόστος ζωής, διότι αλλιώς η Αθήνα θα είναι αβίωτη. Γι’ αυτό και εγώ θα ψάξω να βρω συμμάχους και θα επιδιώξω συνεργασίες, γιατί θέλω αυτά τα θέματα που είναι η βασική μου ατζέντα, να γίνουν πράξη.
«Στόχοι ζωής για μένα τα θέματα βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας»
(…) Είμαι καθηγητής στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών που ασχολείται με θέματα ψηφιακής μετάβασης και είμαι ένας καθηγητής που διδάσκει τα θέματα της βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας. Άρα αυτά τα θέματα για μένα είναι στόχοι ζωής και τα παλεύω πάρα πολλά χρόνια – και αυτά θέλω να προχωρήσω και είναι μεγάλη τιμή που μπορώ να τα εφαρμόσω στην Αθήνα και θέλω να βρω συνεργασίες, μαζί να προχωρήσουν αυτά τα θέματα.
Για την επιλογή των συνεργατών του, σημείωσε:
«Θα το δείτε και στις ανακοινώσεις ότι οι συνεργασίες μου θα είναι συνεργασίες ανθρώπων που έχουν πολύ μεγάλη όρεξη, πολύ μεγάλη διάθεση και οι οποίοι θα έχουν αποφασίσει ότι τα επόμενα πέντε χρόνια η σχέση τους με την Αθήνα θα είναι μια σχέση ζωής, όπως και αυτή που εγώ έχω αποφασίσει να έχω. Καμία κομματική ταυτότητα. Έχω μεν, αλλά εδώ ήρθαμε για να βοηθήσουμε την Αθήνα και αυτή θα είναι και η βασική μου προϋπόθεση. Όποιος θέλει να μπει σε αυτή την ιστορία θα μπει γιατί πέντε χρόνια θα παλέψει για την Αθήνα, ανεξάρτητα από το τι πίστευε και τι έκανε το προηγούμενο διάστημα».
«Δεν υπάρχει οργανωμένη καταγραφή για τα σχολεία»
«Το 39ο Λύκειο είναι ένα πολύ σημαντικό σχολείο στην 6η κοινότητα στην Κυψέλη – είναι Γυμνάσιο Λύκειο με πάρα πολύ κόσμο, έχει 385 άτομα το Λύκειο και άλλα 300 και πλέον το Γυμνάσιο είναι ένα παλιό σχολείο. Στην Αθήνα γενικά τα σχολεία έχουν σοβαρό πρόβλημα. Είναι παλιά σχολεία, Το 65% είναι πιο παλιά από το 1980 και το 23% πιο παλιά από το 1960.
(…) Ο δήμος έχει προϋπολογισμό 1,1 δισ. ευρώ και είναι μια αξία που ακριβώς στοχεύουμε. Και ερχόμαστε εδώ ακριβώς για να δείξω ότι τα εμβληματικά έργα για εμάς είναι και τα σχολεία – και άρα πρέπει να πάρουμε από όπου μπορούμε για να βελτιώσουμε τα σχολεία.
(…) Είμαστε στη φάση μετάβασης για την παράδοση – παραλαβή, αλλά υπάρχει πολύ χαμηλή απορροφητικότητα σε μια σειρά από προγράμματα τα οποία θέλουμε να ενισχύσουμε την απορροφητικότητα τους για να εξοικονομήσουμε χρήματα και να μπορέσουμε να έχουμε σχολεία όπως αυτό εδώ, όπου έχουν σοβαρά προβλήματα.
Στο συγκεκριμένο σχολείο υπήρχε μια αποκάλυψη της θεμελίωσης. Ξεκίνησε το 2017, το 2020 υπήρξε πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα και ήρθαν άνθρωποι, καθηγητές και ζήτησαν από την τότε δημοτική αρχή να προβούμε άμεσα σε δράσεις γιατί καταλάβαιναν τα προβλήματα στατικότητας.
Μπορεί δηλαδή σε μια βροχή να υπάρξει σοβαρό θέμα. Είμαστε 2023, μπαίνουμε στο 2024, σε λίγο. Έχουν ξεκινήσει τα έργα διότι υπήρξε επιστολή από την δικιά μας παράταξη και βεβαίως και μια διαμαρτυρία στο Δημαρχείο. Μπήκε επιτέλους το συνεργείο και το μεγάλο άγχος είναι πριν τις βροχές, πριν τον χειμώνα να προχωρήσουν γρήγορα τα έργα αυτά για να μην υπάρξει πρόβλημα στατικότητας».
«Ο Ελαιώνας είναι ένα μεγάλο χαμένο στοίχημα»
«Το έργο της ανάπλαστης του Ελαιώνα ξεκίνησε το 2005 και ακόμα και σήμερα δεν γίνονται έργα. Είναι μια κατάσταση η οποία δεν θυμίζει εργοτάξιο, αλλά θυμίζει μια παρατημένη περιοχή. Ο Ελαιώνας είναι ένα μεγάλο χαμένο στοίχημα όλα αυτά τα χρόνια, διότι παρά τις προσπάθειες και τα λάθη δεν μπόρεσε να προχωρήσει. Και τώρα μια πολύ μεγάλη ευκαιρία (…)
Μιλάμε για μια μεγάλη περιοχή που θα έχει μια απίστευτη ανάπλαση. Η πρώτη ανάπλαση εδώ στον Ελαιώνα. Θα αναβαθμιστεί όλη η περιοχή. Ο Ελαιώνας είναι μια βιομηχανική περιοχή. Είναι μόλις ενάμισι χιλιόμετρο από την Ομόνοια και πολύ κοντά στον Πειραιά, γι’ αυτό και είχε παλιά βιομηχανίες. Μετά την αποβιομηχανοποίηση ήρθε στην κατάσταση που είναι σήμερα – αλλά είναι δίπλα στην λεωφόρο Κηφισού, στον κόμβο με την Ιερά Οδό και είναι το μεγάλο στοίχημα εδώ: Και βεβαίως αποσυμφορίζεται και το σημείο στην Αλεξάνδρας όπου θα γίνει πάρκο και πάρκινγκ, άρα διπλή ανάπλαση και πολύ μεγάλη ευκαιρία συνολικά αναπτυξιακή, βιώσιμης ανάπτυξης συνολικά για την Αθήνα.
(…) Eίναι μια περιοχή που υπάρχει μόνο εγκαταλελειμμένα κτίρια, ένα μέτρο που είναι σε λειτουργία, αλλά δεν υπάρχουν άνθρωποι που το χρησιμοποιούν και το μεγάλο άγχος είναι να προχωρήσει με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Είναι ένα έργο εθνικής εμβέλειας, όπου όμως το υλοποιεί ο φορέας υλοποίησης και αδειοδότησης: είναι ο Δήμος Αθήνας με μια σειρά από εμπλεκόμενους φορείς. Πολύ μεγάλο στοίχημα και πολύ μεγάλη ευθύνη την οποία θέλω να επωμιστεί – και με χαρά να το τρέξω.
Για το αν μπορεί η Φυλή να υποδεχθεί άλλη μια μη ελκυστική δραστηριότητα, τις εταιρείες που θα μεταφερθούν από τον Ελαιώνα, ενώ υπάρχει ήδη εκεί η διαχείριση των απορριμμάτων, σημείωσε:
«Θα έχω και συνάντηση με τον Δήμαρχο Φυλής. Υπάρχει και μια συνολική προσέγγιση για το πως και η εκεί περιοχή θα αναμορφωθεί έτσι ώστε να φιλοξενήσει και τις εταιρείες αυτές και μάλιστα εδώ στην περιοχή θα έρθουν τα αντίστοιχα ΚΤΕΛ που ήταν στον Κηφισό. Άρα γι’ αυτό και λέμε ότι είναι μια ανάπλαση η οποία επηρεάζει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό συνολικά της Αθήνας, που όμοιά της δεν έχει ξαναγίνει. Και συνολικά νομίζω στα Βαλκάνια είναι η μεγαλύτερη. Γι’ αυτό και είναι πολύ μεγάλη πρόκληση και πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς γρήγορα να προχωρήσουμε τα βήματα, έτσι ώστε από τις αρχές του χρόνου να αρχίσει να δημιουργείται.
«Θέλω μέσα στη θητεία μου να εγκαινιάσω το γήπεδο και το πάρκο»
(…) Το Μάιο του 2026 είναι ένας συμβατικός στόχος για το γήπεδο. Υπάρχουν και μια σειρά από έργα γύρω – γύρω που πρέπει να γίνουν. Το κομμάτι της Αλεξάνδρας θα πάει πιο πέρα, γιατί πρώτα θα ολοκληρωθούν εδώ και μετά στον Ελαιώνα και μετά θα πάμε στην Αλεξάνδρας.
Εγώ θέλω σε κάθε περίπτωση μέσα στη δικιά μου θητεία να μπορέσω να εγκαινιάσω ένα γήπεδο “στολίδι” με πολύ χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα κι ένα πάρκο που θα είναι πνεύμονας ζωής. Και νομίζω ότι το σημείο, αν γίνει, θα είναι ένα έργο το οποίο θα αλλάξει ριζικά την Αθήνα.
Για το κόστος, ανέφερε: «Αυτή τη στιγμή είναι δεσμευμένα 250 εκατομμύρια: 140 από το Ταμείο ανάκαμψης 110 από το ΠΔΕ, και αυτό σημαίνει ότι υπάρχει χρηματοδότηση διαθέσιμη για να προχωρήσει η διπλή ανάπλαση».