Τεράστιες ευθύνες της Περιφέρειας Αττικής (Πατούλης) και του Δήμου (Βούρος) για την ανοχύρωτη πόλη
Η αιφνίδια νεροποντή των τελευταίων ημερών στην Αττική έπιασε απροετοίμαστους δήμους και υπηρεσίες, αλλά αυτό που έγινε στη Νέα Φιλαδέλφεια ξεπερνά τη φαντασία.
Το υπόγειο πάρκινγκ του νέου μεγάλου σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτη στην εθνική οδό πλημμύρισε με αποτέλεσμα να μετατραπεί σε λίμνη, από την οποία με δυσκολία απεγκλωβίστηκαν τα οχήματα.
Όπως διαπιστώθηκε, η εισροή υδάτων στο πάρκινγκ έγινε από τη ράμπα της οδού Σκρά.
Χρειάστηκε ολόκληρη επιχείρηση με τη συμβολή και των υπαλλήλων του καταστήματος, ώστε οι οδηγοί να πάρουν τα αυτοκίνητά τους και αφού τέθηκαν σε λειτουργία αντλίες για την απομάκρυνση του νερού.
Ευτύχημα είναι που η νεροποντή αποδυναμώθηκε κάπως και δεν εντάθηκε, καθώς θα μπορούσαν τα πράγματα να είναι πολύ χειρότερα.
Το περιστατικό αυτό έφερε όμως στην επιφάνεια την τεράστια καθυστέρηση που υπάρχει στο αντιπλημμυρικό έργο της οδού Σκρα (αγωγός 7). Μία καθυστέρηση που οφείλεται, ως φαίνεται, τόσο στην Περιφέρεια Αττικής, όσο και στον Δήμο της Νέας Φιλαδέλφειας.
Πρόκειται για ένα έργο, οι διαδικασίες για το οποίο έχουν ξεκινήσει από το 2018, αλλά μέχρι τώρα δεν έχει προχωρήσει ουσιαστικά τίποτα. Με προφάσεις, ελιγμούς και σειρά από αβελτηρίες και αμφιλεγόμενους χειρισμούς, το έργο ήταν και είναι στον αέρα επί τεσσεράμισι χρόνια! Και παρά ταύτα, με απόφαση της διοίκησης Πατούλη, έχουν γίνει πληρωμές!
Το ιστορικό του… «έργου» με ντοκουμέντα
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά:
Η Σύμβαση του έργου μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της Αναδόχου εταιρίας «ΕΡΓΟΡΟΗ» υπογράφηκε στις 14 Μαΐου 2021 (1 ΣΥΜΒΑΣΗ).
Δηλαδή πριν 2 ολόκληρα χρόνια. Στην Σύμβαση (σελ. 4) καθορίζεται η προθεσμία για να ολοκληρωθεί το έργο: 18 μήνες.
Η Απόφαση για τη διαγωνιστική διαδικασία του έργου λήφθηκε από την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Αττικής στις 11 Δεκεμβρίου 2018 (2 ΕΓΚΡΙΣΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗΣ). Είναι προφανές ότι μεσολάβησε μεγάλο διάστημα, επί Διοίκησης Πατούλη, η οποία ανέλαβε στο μεταξύ, μέχρι την υπογραφή της Σύμβασης. Υπήρξαν δικαστικές προσφυγές, οι οποίες καθυστερούν τις διαδικασίες δημοπράτησης, όμως με τίποτα αυτή η καθυστέρηση δεν θα έπρεπε να οδηγήσει την υπογραφή της Σύμβασης πέραν του Μαΐου του 2020 (18 μήνες μετά τη Διακήρυξη).
Η υπογραφή της Σύμβασης όμως έγινε έναν (1) ολόκληρο χρόνο μετά, τον Μάιο του 2021, άρα η διοίκηση Πατούλη χρεώνεται με ένα πρώτο τεράστιο λάθος!
Ακόμη όμως κι έτσι, το έργο θα όφειλε να έχει προχωρήσει πολύ, ακόμα και να ολοκληρωθεί μέχρι τώρα, αλλά φευ.
Διότι με βάση τη Σύμβαση και λαμβάνοντας υπόψη μια εύλογη παράταση που πάντα υπάρχει, οι 18 μήνες ας γινόντουσαν 24 μήνες και άρα το έργο θα έπρεπε να λειτουργούσε από τον περασμένο μήνα.
Όμως αντί να έχει ολοκληρωθεί το έργο, σχεδόν δεν έχει ούτε καν ξεκινήσει!
Και μάλιστα βρίσκεται σε διακοπή εργασιών από τον Αύγουστο του 2022! Και μάλιστα με Απόφαση της Περιφέρειας Αττικής που λέει ότι η διακοπή εργασιών δεν οφείλεται στην Ανάδοχο εταιρία (3 ΔΙΑΚΟΠΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ 23 ΑΥΓ 2022).
Δεν λέει βέβαια σε ποιον οφείλεται και τι μέλει γενέσθαι.
Η συνήθης επίκληση περί λάθους στη Μελέτη
Η δικαιολογία που παρουσιάζεται είναι ότι υπήρχε σοβαρό λάθος στη Μελέτη. Αυτό προέρχεται από τον Ανάδοχο αλλά και από την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας Αττικής, η οποία όμως έχει αποδεχθεί τη Μελέτη, σε προγενέστερο στάδιο.
Εκφράζονται μεγάλες επιφυλάξεις για το εάν αυτός είναι βάσιμος λόγος ή αν υπάρχει συμπαιγνία.
Διότι δεν είναι η μόνη περίπτωση που συμβαίνει κάτι τέτοιο στην Περιφέρεια Αττικής.
Από γνώστες των πραγμάτων λέγεται ότι από μία διακοπή εργασιών ο Ανάδοχος έχει μεγάλα κέρδη, καρπωνόμενος σταλίες, οι οποίες επιβαρύνουν την Περιφέρεια Αττικής, και εν συνεχεία γίνεται Διάλυση της Σύμβασης.
Σε άλλα τρία αντιπλημμυρικά έργα έχει γίνει αυτό:
- Ρέμα Κόρμπι (προϋπολογισμού 21 εκατ. €),
- αντιπλημμυρικά έργα στον Καρέα (προϋπολογισμού 7,5 εκατ. €),
- αντιπλημμυρικά έργα στον Περισσό (προϋπολογισμού 5,2 εκατ. €).
Μάλιστα μετά την Διάλυση της Σύμβασης, η Περιφέρεια Αττικής προχωρά στην εκτέλεση του έργου με απ’ ευθείας ανάθεση λόγω τάχα κατεπείγοντος. Δηλαδή, αφού η ίδια η Διοίκηση Πατούλη έχει καθυστερήσει τραγικά, αφού έχει πληρώσει σταλίες εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, μετά διαλύει το έργο και κάνει απ’ ευθείας ανάθεση με ελάχιστη έκπτωση, με ό,τι σημαίνει αυτό για τη (κακο)διαχείριση των δημόσιων οικονομικών.
Εκτιμάται ότι αυτό, κατά πάσα πιθανότητα, μεθοδεύεται και στο έργο της οδού Σκρα, στο συλλεκτήρα Σ7.
Ως προς το εάν υπήρχε λάθος στη Μελέτη:
Είναι αλήθεια ότι δεν είναι ασύνηθες φαινόμενο οι εργολάβοι να επικαλούνται μία τέτοια συνθήκη και στη συνέχεια να επιχειρούν να αλλάξουν το έργο κατά πώς τους συμφέρει.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση πάντως, η Μελέτη έχει συνταχθεί το 2018 (μετά από ανάθεση από τον Δήμο Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας) από μία σοβαρή και μεγάλη εταιρία, την εταιρία «ΝΑΜΑ» (4 ΕΝΤΑΛΜΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΝΑΜΑ).
Δεν μοιάζει πιθανό μια τέτοια εταιρία να κάνει σοβαρά λάθη.
Αλλά ακόμα και να είχε όντως πρόβλημα η Μελέτη, μία ριζική αλλαγή της, θα απαιτούσε 6 με 8 μήνες το πολύ.
Άρα, με βάση τους χρόνους και αφού η Σύμβαση υπογράφηκε τον Μάιο του 2021, το αργότερο τον Μάιο του 2022 θα όφειλε να έχει ολοκληρωθεί η ριζική αλλαγή της Μελέτης και σήμερα, έναν χρόνο μετά, το έργο θα μπορούσε να είναι στο 70% τουλάχιστον και όχι στο 0% που είναι σήμερα.
Υπάρχει και η εξής, κρίσιμη «λεπτομέρεια»: Ο Μελετητής έχει, βάσει του Νόμου, ευθύνη για την Μελέτη που υπογράφει για 6 χρόνια μετά την παράδοσή της. Αφού η Μελέτη έγινε το 2018, το διάστημα των 6 χρόνων δεν έχει παρέλθει. Θα όφειλε λοιπόν να ερωτηθεί, για το αν παραδέχεται ότι υπάρχει λάθος στη Μελέτη. Άραγε ρωτήθηκε;
Χρήστος Καραμάνος: Απαράδεκτη η διαχείριση από τη διοίκηση Πατούλη
Απαντώντας ερώτηση του otamagazine.gr, ο Χρήστος Καραμάνος, περιφερειακός σύμβουλος σήμερα και πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής τον Δεκέμβριο του 2018, όταν ελήφθη η απόφαση για την προκήρυξη του διαγωνισμού, σημειώνει ότι «ακόμη και ριζική αλλαγή Μελέτης να χρειαζόταν, το έργο σήμερα θα όφειλε να είναι έτοιμο ή σχεδόν έτοιμο, με την αντιπλημμυρική του λειτουργία ολοκληρωμένη. Αυτό σήμερα δεν συμβαίνει και ο αποκλειστικός υπεύθυνος είναι η απαράδεκτη διαχείριση των έργων από τη Διοίκηση Πατούλη, μια διαχείριση που δεν έτυχε «λάθος», αντίθετα πέτυχε χρησιμοποιεί τα «λάθη» της για να κάνει απ’ ευθείας αναθέσεις και διασπάθιση Δημοσίου χρήματος. Και «πέτυχε», γιατί το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν ξέρει ή δεν θέλει να λειτουργήσει, όπως πρέπει».