Αίτημα προς την κυβέρνηση, για έκτακτη οικονομική ενίσχυση
Το συγκεκριμένο αίτημα, εντάσσεται στη σταθερή επιλογή της Δημοτικής Αρχής, να μην μετακυλήσει στην κοινωνία το κόστος των νέων αυτών βαρών, σε μια περίοδο, κατά την οποία, παρά την εμφανή πορεία ανάκαμψης της εθνικής οικονομίας, αυτή δεν έχει γίνει ακόμα αισθητή σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας και ειδικά στους οικονομικά ασθενέστερους συμπολίτες μας, που υφίστανται στην καθημερινότητά τους τις επιπτώσεις των πληθωριστικών πιέσεων και της ακρίβειας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής:
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ
Σε συνέχεια σχετικών επαφών μας το προηγούμενο διάστημα και μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας αποτίμησης των πρόσθετων οικονομικών βαρών που συνεπάγεται για τον Δήμο Θεσσαλονίκης μια σειρά πρόσφατων αποφάσεων -κυρίως- της Πολιτείας, σας ενημερώνουμε για τα εξής:
Ο προϋπολογισμός του Δήμου Θεσσαλονίκη, ενόψει του 2024, καλείται να απορροφήσει,
α) Την απόφαση της Πολιτείας για αυξήσεις στη μισθοδοσία του προσωπικού (και) των Δήμων κατά περίπου 7,5%.
Από 1/1/2024 θα εφαρμοστούν το νέο μισθολόγιο με αύξηση των αποδοχών για επίδομα θέσης, επίδομα τέκνων και τα νέα μισθολογικά κλιμάκια. Το συνολικό κόστος (αποδοχές και εργοδοτικές) για το Δήμο Θεσσαλονίκης αναμένεται να ανέλθει για το έτος 2024 σε 74.690.000 ευρώ από 69.500.000 για το έτος 2023, δηλαδή αύξηση περίπου 5.190.000,00€ (7,5%)
β) Την απόφαση της Πολιτείας για τα τέλη ταφής απορριμμάτων που καλούνται να επιβαρυνθούν οι Δήμοι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Δ/νσης Ανακύκλωσης οι υποχρεώσεις για την πληρωμή του τέλους ταφής αποβλήτων έχουν ως εξής
ΤΕΛΟΣ ΤΑΦΗΣ (ΦοΔΣΑ) 2022, ΠΟΣΟ 2.668.962,00
Σύμφωνα με την προς έγκριση τιμολογιακής πολιτικής Φο.Δ.Σ.Α. που για το 2022 αφορά το τέλος ταφής το οποίο αναλύεται 128.662,58 τονάζ έτους 2020 Χ 20,00€ ο τόνος (2.573.251,60€)με προσαύξηση γίνεται 2.668.962,00€
ΤΕΛΟΣ ΤΑΦΗΣ (ΦοΔΣΑ) 2023, ΠΟΣΟ 1.668.000,00
Σύμφωνα με την προς έγκριση τιμολογιακής πολιτικής Φο.Δ.Σ.Α. που για το 2023 αφορά το τέλος ταφής το οποίο αναλύεται 129.849,70 τονάζ έτους 2021 Χ 25,00€ ο τόνος (κάθε έτος θα αυξάνεται κατά 5,00€ η τιμή του τόνου και ως την τιμή του 55,00€ το έτος 2027 όπου και θα παραμείνει) (3.246.242,50€) πληρωμή 1ου εξαμήνου 1.668.000,00€ με προσαύξηση
ΤΕΛΟΣ ΤΑΦΗΣ (ΦοΔΣΑ) 2024, ΠΟΣΟ 2.321.128,95
Σύμφωνα με την προς έγκριση τιμολογιακής πολιτικής Φο.Δ.Σ.Α. που για το 2023 αφορά το τέλος ταφής το οποίο αναλύεται 129.849,70 τονάζ έτους 2021 Χ 25,00€ ο τόνος (κάθε έτος θα αυξάνεται κατά 5,00€ η τιμή του τόνου και ως την τιμή του 55,00€ το έτος 2027 όπου και θα παραμείνει) για το έτος 2024 128.662,58 τοναζ Χ 35€ =4.642.257,90€ πληρωμή 1ου εξαμήνου 2.321.128,95€
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΟΣΟΝ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΦΗΣ ΓΙΑ ΕΤΟΣ 2024 6.658.090,95 €
γ) Τις αυξήσεις στην τιμολογιακή πολιτική του ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας.
ΕΤΗΣΙΑ ΕΙΣΦΟΡΑ ΦΟΔΣΑ ΕΤΟΥΣ 2023 4.735.099,00€
ΕΤΗΣΙΑ ΕΙΣΦΟΡΑ ΦΟΔΣΑ ΕΤΟΥΣ 2024 6.628.502,00€
ΑΥΞΗΣΗ ΑΠΟ ΕΤΟΣ 2023 ΣΕ ΕΤΟΣ 2024 1.893.403,00€ (39,99% αύξηση)
δ) Την απόφαση της Πολιτείας για κατάργηση Νομικών Προσώπων των Δήμων και ένταξη του προσωπικού τους στον κυρίως Οργανισμό του οικείου Δήμου (ΟΒΡΕΠΟΜ, ΚΑΠΗ, ΚΕΔΗΘ, ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ)
Οι προϋπολογισμοί εσόδων (μαζί με το χρηματικό τους υπόλοιπο) και εξόδων των 4 Νομικών Προσώπων έχουν ενσωματωθεί στον προϋπολογισμό του Δήμου έτους 2024.
Η επιβάρυνση στους ίδιους πόρους του Δήμου ανά νομικό πρόσωπο είναι η εξής:
– ΚΕΔΗΘ: Η συνολική πρόσθετη επιβάρυνση για το Δήμο είναι 40.000,00€
– ΟΒΡΕΠΟΜ: Η συνολική πρόσθετη επιβάρυνση για το Δήμο είναι 250.000,00€
– ΚΑΠΗ: Η συνολική πρόσθετη επιβάρυνση για το Δήμο είναι 200.000,00€
– ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ: Η συνολική πρόσθετη επιβάρυνση για το Δήμο είναι 165.000,00€.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΣΤΟΝ Π/Υ ΕΤΟΥΣ 2024 655.000,00€
Η συνολική ΠΡΟΣΘΕΤΗ επιβάρυνση για τις 4 παραπάνω κατηγοριών πρόσθετων δαπανών για τον προϋπολογισμό του 2024 ανέρχεται συνολικά στο ιλιγγιώδες ποσόν των 14.396.493,95€!
Στα παραπάνω, είναι εύλογο να προστεθούν οι επιπτώσεις από τη μετάθεση ενός μεγάλου μέρους του κυκλοφοριακού φόρτου της Περιφερειακής Οδού, εντός των ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης καθ’ όλη την διάρκεια των έργων του FLY OVER. Η εξέλιξη αυτή καθιστά αναγκαίο, να εκτελείται η αποκομιδή των απορριμμάτων αποκλειστικά τις βραδινές ώρες, ενώ ταυτόχρονα, λόγω των χαμηλών ταχυτήτων στην Περιφερειακή Οδό, οδηγούμαστε σε διπλασιασμό των δρομολογίων από και προς τον ΧΥΤΑ με ό,τι συνεπάγονται τα παραπάνω σε αύξηση κόστους καυσίμων (κατά 35%), φθοράς και συντήρησης οχημάτων, αλλά και περαιτέρω αύξηση μισθολογικού κόστους, λόγω υπερωριών , νυχτερινών, κ.λ.π.
Κατόπιν όλων αυτών, αιτούμαστε την έκτακτη ενίσχυση για το 2024 του Δήμου Θεσσαλονίκης από την Κεντρική Κυβέρνηση, με το ποσό των 8.500.000€ (ποσόν που ισοδυναμεί περίπου με 2,5 πρόσθετες ΚΑΠ για το ΔΘ). Αυτή η ενίσχυση κρίνεται απαραίτητη ώστε να αποφευχθεί η ανάγκη μεταφοράς αυτού του κόστους στους Δημότες Θεσσαλονίκης, με την επιβολή αύξησης Δημοτικών Τελών, της τάξεως του 30%-35%, που σύμφωνα με τις Υπηρεσίες του Δήμου, θα απαιτηθούν για να μπορέσει ο Δήμος να ανταποκριθεί στα νέα βάρη και να ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό του. Το υπόλοιπο ποσό της πρόσθετης επιβάρυνσης δύναται να καλυφθεί από ίδιους πόρους, μείωση δαπανών και άλλες πηγές εσόδων.
Κύριε Υπουργέ,
Με απόφαση της Διοίκησής μας, καθ` όλα τα προηγούμενα έτη, ο μηχανισμός του Δήμου Θεσσαλονίκης απορρόφησε ένα μεγάλο μέρος των οικονομικών βαρών που προκλήθηκαν από τις αλλεπάλληλες κρίσεις (υγειονομική, ενεργειακή, κλπ), στηρίζοντας την κοινωνία. Η μείωση των Δημοτικών Τελών κατά 30%, αποτέλεσε ένα από τα μέτρα που ελήφθησαν στο πλαίσιο της στήριξης αυτής.
Θα αποτελούσε δυσμενή εξέλιξη, όχι για την Διοίκησή μας που ούτως ή άλλως απέρχεται, αλλά για την ίδια την κοινωνία της Θεσσαλονίκης, να κληθεί να αντιμετωπίσει μια σημαντική αύξηση Δημοτικών Τελών, σε μια κρίσιμη συγκυρία, κατά την οποία η οικονομία βρίσκεται σε πορεία και προσπάθεια ανάκαμψης από τις επιπτώσεις των κρίσεων που προαναφέρθηκαν, ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις και η ακρίβεια εξακολουθούν να επιβαρύνουν την πραγματική οικονομία και την καθημερινότητα των συμπολιτών μας.
Η ανταπόκρισή σας στο καθ` όλα εύλογο αίτημά μας, είμαστε βέβαιοι πως θα αποτελέσει την ιδανικότερη συνθήκη για την πόλη, διευκολύνοντας και την επόμενη Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, να υλοποιήσει με τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα το έργο της, υπέρ των συμπολιτών μας.
Θεωρούμε αυτονόητη τη σύμπλευση όλων των δυνάμεων του Δήμου Θεσσαλονίκης, απερχόμενων και επερχόμενων, στην υποστήριξη αυτού του αιτήματος. Δηλώνουμε δε, ότι η πρόθεσή μας είναι να προστατέψουμε την κοινωνία της Θεσσαλονίκης από μια άμεση αύξηση των δημοτικών τελών που εισηγούνται οι υπηρεσίες του Δήμου για την κάλυψη των προαναφερθέντων νέων βαρών, παρέχοντας τη στήριξή μας στη διεκδίκηση της προαναφερθείσας έκτακτης ενίσχυσης υπέρ του Δήμου Θεσσαλονίκης και από τη θέση της αντιπολίτευσης στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Είμαστε βέβαιοι, κύριε Υπουργέ, ότι το δίκαιο του αιτήματος, η δική σας ευαισθησία και η κοινή λογική, θα συνηγορήσουν στην έγκαιρη ικανοποίησή του.
Σε αντίθετη περίπτωση, βέβαια, σκοπεύουμε να δεσμευτούμε δημόσια έναντι των συμπολιτών μας και έναντι της νέας Δημοτικής Αρχής, για την υποστήριξη κάθε ενδεχόμενης μελλοντικής απόφασης της νέας διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης για εύλογη αύξηση των δημοτικών τελών, στο ύψος που απαιτείται για την κάλυψη των αναγκών του Δήμου.
Έτσι παραμένουμε συμπαραστάτες της κοινωνίας -κάτι που πιστεύουμε ότι αποτελεί κοινή πρόθεση όλων μας- όσο και της νέας Δημοτικής Αρχής, με το πνεύμα συναίνεσης και συνεργασίας που απαιτεί το καλό του συνόλου.
Είμαστε βέβαιοι πως στην ίδια φιλοσοφία πηγάζουν και οι δικές σας προθέσεις και με αυτό το σκεπτικό θα αξιολογήσετε το αίτημά μας, για έκτακτη οικονομική στήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης.