Οι λόγοι της αντίθεσης είναι τόσο περιβαλλοντικοί, όσο και ασφαλείας
Η Γενική Συνέλευση του Ενιαίου Συλλόγου Διδασκόντων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ομόφωνα εξέφρασε, εν όψει της διαβούλευσης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, την πλήρη αντίθεσή της στη σχεδιαζόμενη κατασκευή σταθμού αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG εντός του Παγασητικού κόλπου, στην ευρύτερη περιοχή του Αγ. Στεφάνου και σε απόσταση λίγων εκατοντάδων μέτρων από κατοικημένες ακτές.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, οι λόγοι της αντίθεσης είναι τόσο περιβαλλοντικοί, όσο και ασφαλείας.
Πιο συγκεκριμένα:
«Το αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα τόσο κατά τη φάση της κατασκευής, όσο και της λειτουργίας αναμένεται υψηλό.
Τόσο η χρήση χημικών στον ίδιο τον σταθμό για επεξεργασία και συντήρηση, όσο και από τη ναυσιπλοΐα φορτηγών πλοίων LNG. Για τον λόγο αυτό η διεθνής πρακτική επιβάλει την κατασκευή τέτοιων σταθμών σε ανοιχτή θάλασσα, ώστε οι επιπτώσεις της ρύπανσης να μειώνονται.
Η ρύπανση εξαιτίας της λειτουργίας του σταθμού καθώς και της αυξημένης κίνησης δεξαμενόπλοιων LNG εντός του Παγασητικού αναμένεται να επιβαρύνει την ήδη επιβαρυμένη ατμόσφαιρα της περιοχής του Βόλου ισοδύναμα με εισαγωγή στο σύστημα 700,000 αυτοκινήτων.
Αν και σε παρόμοιες κατασκευές το τεχνολογικό επίπεδο είναι υψηλό, εντούτοις η πιθανότητα ατυχημάτων εξακολουθεί να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στη λήψη αποφάσεων, καθώς ο χειρισμός κρυογονικά υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι εξαιρετικά επικίνδυνος από τη φύση του. Κανείς λοιπόν δεν μπορεί να αποκλείσει την περίπτωση καταστροφικού ατυχήματος, είτε από τεχνική βλάβη, είτε από φυσική καταστροφή, είτε από ανθρώπινη αμέλεια. Πληθώρα παραδειγμάτων υπάρχουν στη σχετική βιβλιογραφία και το γεγονός ότι ο Παγασητικός κόλπος είναι σεισμογενής περιοχή λειτουργεί μόνο επιβαρυντικά. Ως πρόσφατο παράδειγμα αρκεί να αναφερθεί ότι ο λόγος για τον οποίο προσφάτως μειώθηκε η παραγωγή LNG στις ΗΠΑ με συνακόλουθες επιπτώσεις στις προμήθειες της Ε.Ε. (κάτι που απασχόλησε τη δημοσιότητα) ήταν οι καταστροφικές πυρκαγιές που ξέσπασαν τον Ιούνιο στις εγκαταστάσεις LNG της Freeport στο Τέξας.
Τέλος, σε ένα περιβάλλον γεωπολιτικής αστάθειας κανείς δεν μπορεί να μη λάβει υπόψη ζητήματα ασφάλειας από σκόπιμες δολιοφθορές.
Πέραν πάσης αμφιβολίας, η κατασκευή σταθμού LNG τόσο κοντά σε κατοικημένες ακτές και σε απόσταση στην οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί φορητός οπλισμός, δημιουργεί μία διαρκή πηγή ανασφάλειας έναντι όχι μόνο σύνθετων υβριδικών απειλών αλλά και έναντι τυφλών τρομοκρατικών χτυπημάτων.
Για όλους τους παραπάνω λόγους η διεθνής πρακτική επιβάλλει την κατασκευή τέτοιων σταθμών σε μεγάλη απόσταση από τις ακτές και σε ανοιχτή θάλασσα. Ενδεικτικά, ο αντίστοιχος σταθμός στην Αλεξανδρούπολη κατασκευάστηκε σε απόσταση 10 χλμ. από την πλησιέστερη ακτή και 17 χλμ. από το λιμάνι της πόλης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, καλούμε την οργανωμένη Πολιτεία να μην προχωρήσει με τη χωροθέτηση του σταθμού LNG εντός του Παγασητικού και πλησίον της ακτογραμμής. Η συγκεκριμένη απόφαση θα αναρτηθεί στη σχετική διαβούλευση για την ΜΠΕ».
Ο Σύλλογος επίσης αποφάσισε να συνεχίσει να προσφέρει τεχνική υποστήριξη σχετικά με το ζήτημα του LNG, στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, στον Σύλλογο Προστασίας του Παγασητικού Κόλπου και στην σύνοδο των Επιστημονικών Φορέων Μαγνησίας.