Η εύκολη αύξηση στο κόστος των έργων και πώς αποφεύγεται το Ελεγκτικό Συνέδριο
Σειρά ερωτημάτων και μάλιστα εύλογων και απολύτως λογικών προκαλεί η τακτική της Περιφέρειας Αττικής, να εγκρίνει συμπληρωματικές συμβάσεις έργων, ύψους εκατομμυρίων ευρώ κάποιες φορές και ενώ η αιτιολόγηση αυτών των αποφάσεων δεν δείχνει, τουλάχιστον σε μεγάλος μέρος της αντιπολίτευσης, ιδιαίτερα πειστική.
Τελευταίο κρούσμα που εντοπίστηκε, είναι η εισήγηση για έγκριση ποσού ενός εκατομμυρίου ευρώ (με το ΦΠΑ 1.240.000) για συμπληρωματική σύμβαση στο έργο «Συντήρηση Οδοστρώματος, Οριζόντιας και Κατακόρυφης Σήμανσης, των Οδικών Αξόνων της Ν.Ε.Ο.Α.Κ. & της Λ. Κηφισού και των Προσβάσεων του στα Όρια αρμοδιότητας Περιφέρεια Αττικής», όπως αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο των υπηρεσιών.
Καλά πληροφορημένες πηγές επισημαίνουν ότι αν ήταν μία μεμονωμένη περίπτωση, ίσως η συγκεκριμένη συμπληρωματική σύμβαση να μην προκαλούσε ιδιαίτερες απορίες. Αλλά συμβαίνει συχνά πυκνά να ακολουθείται μία τέτοια τακτική, ενώ συνηθίζεται και το εξής: Οι επιπλέον αυτές συμβάσεις προβλέπουν ποσοστό αύξησης επί του αρχικού κόστους του έργο μικρότερο του 15%, ώστε να μην απαιτείται η γνώμη και έγκριση από το Ελεγκτικό Συμβούλιο.
Fast track κινήσεις δηλαδή και χωρίς να απαιτείται κάποιος… συμπληρωματικός νομικός έλεγχος, παρότι πρόκειται για σημαντικά ποσά.
Όταν μάλιστα οι αιτιολογήσεις περιέχουν και πράγματα τα οποία μάλλον προκαλούν την κοινή λογική, αντί να στοιχειοθετούν την ανάγκη του πρόσθετου κόστους, τότε η κατάσταση αρχίζει να γίνεται από ενοχλητική έως δυσάρεστη, ή και καταδικαστέα, όπως λένε πολλές δυνάμεις της αντιπολίτευσης, οι οποίες θεωρούν ότι η διοίκηση του Γιώργου Πατούλη επιδίδεται σε κακοδιαχείριση και κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος.
Είναι ενδεικτικό αυτό που αναφέρει μεταξύ άλλων η αιτιολόγηση των υπηρεσιών για την ανάγκη των συμπληρωματικών έργων. Συγκεκριμένα:
«Επιπλέον πρέπει να επισημανθεί ότι τα έντονα καιρικά φαινόμενα που έλαβαν χώρα το μεσοδιάστημα είχαν σαν αποτέλεσμα την ραγδαία επιδείνωση της κατάστασης των οδοστρωμάτων. Η επιδείνωση της κατάστασης των οδοστρωμάτων αποτυπώνεται στις αναφορές των εποπτών των οδών, στα έγγραφα της τροχαίας και σε πλήθος καταγγελιών και διαμαρτυριών διερχόμενων πολιτών και οδηγών».
Προφανώς όσοι ενέκριναν την ανάθεση του αρχικού έργου, θα θεώρησαν ότι το να βρέξει στην Ελλάδα τους χειμερινούς μήνες είναι κάτι σπάνιο και πρωτοφανές γεγονός, άρα δεν χρειαζόταν να συμπεριληφθεί μία κάποια πρόβλεψη για ένα τέτοιο ενδεχόμενο! Άλλωστε το λένε και οι Locomondo, «δεν κάνει κρύο στην Ελλάδα»! Ε, από τη στιγμή που συνέβη αυτό το… απίστευτο γεγονός, να βρέξει τον χειμώνα, τότε χρειάζονται επιπλέον έργα, το κόστος των οποίων είναι κάπως τσουχτερό βέβαια – σαν το κρύο του χειμώνα, βρέξει δεν βρέξει.
Ιδού πώς αιτιολογεί συνολικά την εισήγηση για συμπληρωματική σύμβαση, η υπηρεσία και που γίνεται στη συνέχεια και εισήγηση προς την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας:
«ΘΕΜΑ: Αποστολή γνώμης Τ.Σ.Δ.Ε.Π.Α. για την διαχείριση επί έλασσον δαπανών και την σύναψη 1ης ΣΣΕ στον 3ο ΑΠΕ του έργου «Συντήρηση Οδοστρώματος, Οριζόντιας και Κατακόρυφης Σήμανσης των Οδικών Αξόνων της Ν.Ε.Ο.Α.Κ. & της Λ. Κηφισού και των Προσβάσεων του στα Όρια αρμοδιότητας Περιφέρειας Αττικής», αναδόχου ΕΡΓΟΡΟΗ ΑΤΕ
….
«Σύμφωνα με την εισήγηση της Υπηρεσίας, «[…] 1η Σ.Σ.Ε. συντάχθηκε προκειμένου να καταστεί δυνατή η εκτέλεση πρόσθετων εργασιών, των οποίων η ανάγκη προέκυψε κατά την διάρκεια εκτέλεσης του έργου, και κρίνεται απαραίτητη για την περαιτέρω άρτια και έντεχνη εκτέλεση και αποπεράτωση του έργου. Συγκεκριμένα επειδή, κατά την εκτέλεση των εργασιών σε συγκεκριμένα σημεία τα οποία έφεραν εκτεταμένες φθορές (ιδιαίτερα πάνω από τεχνικά) προέκυψε ανεπάρκεια της προβλεπόμενης μεθόδου συντήρησης. Μετά από σχετική γεωτεχνική έρευνα, συντάχθηκε μελέτη για την αποκατάστασή τους, σύμφωνα και με τα οριζόμενα στην τεχνική περιγραφή του έργου. Από τις ορθές τεχνικά προτάσεις για αποκατάσταση, η Υπηρεσία επέλεξε να προβεί στην τοποθέτηση υαλοπλέγματος, θεωρώντας την ως την μόνη εφικτή λύση για την ενίσχυση του οδοστρώματος στα πλέον επιβαρυμένα τμήματα της Λ. Κηφισού. Τονίζεται ότι η εναλλακτική μέθοδος της ανακατασκευής της υπόβασης δεν είναι εφικτή στην περίπτωση της Λ. Κηφισού αφού απαιτεί τον αποκλεισμό μίας ή/και περισσότερων λωρίδων κατεύθυνσης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα της μίας ημέρας. Επίσης στην 1η ΣΣΕ περιλαμβάνεται η επιπλέον δαπάνη για κατασκευή ασφαλτικής συγκολλητικής επάλειψης, ασφαλτικών στρώσεων μεταβλητού πάχους (ισοπεδωτικών στρώσεων), ασφαλτικών συνδετικών (ισοπεδωτικών) στρώσεων συμπυκνωμένου πάχους 0,05 m, για επισκευή φθορών οδοστρώματος με θερμό ασφαλτοσκυρόδεμα και διάστρωση βάσης και υπόβασης, για την επούλωση τοπικών φθορών με ψυχρό ασφαλτοσκυρόδεμα καθώς και η προσαύξηση της τιμής του άρθρου ΑΤ 26 για την κατασκευή ασφαλτικών στρώσεων μεταβλητού πάχους με χρήση τροποποιημένης ασφάλτου […]. Πιο συγκεκριμένα οι εν λόγω εργασίες αφορούν:
• τις συμπληρωματικές ποσότητες για την κατασκευή ασφαλτικής συγκολλητικής επάλειψης, ασφαλτικών στρώσεων μεταβλητού πάχους (ισοπεδωτικών στρώσεων), ασφαλτικών συνδετικών (ισοπεδωτικών) στρώσεων συμπυκνωμένου πάχους 0,05 m, για επισκευή φθορών οδοστρώματος με θερμό ασφαλτοσκυρόδεμα και διάστρωση βάσης και υπόβασης, για την επούλωση τοπικών φθορών με ψυχρό ασφαλτοσκυρόδεμα, για την ενίσχυση του οδοστρώματος με πλέγμα και την προσαύξηση της τιμής του άρθρου ΑΤ 26 για την κατασκευή ασφαλτικών στρώσεων μεταβλητού πάχους με χρήση τροποποιημένης ασφάλτου, εργασίες οι οποίες κρίνονται απαραίτητες για την έντεχνη συντήρηση των οδών, λόγω της επιδείνωσης της κατάστασής τους τόσο σε ένταση όσο και έκταση. Η εξέλιξη των φθορών (διεύρυνση λάκκων, τοπικά καθίσματα κ.λ.π.) δεν μπορούσε να προβλεφθεί κατά την διάρκεια της σύνταξης της μελέτης (3Ο τρίμηνο του 2019) δεδομένου ότι το διάστημα που μεσολάβησε έως και την έναρξη των εργασιών (Σεπτέμβριος 2021) ήταν κατά πολύ μεγαλύτερο από το αναμενόμενο.
Επιπλέον πρέπει να επισημανθεί ότι τα έντονα καιρικά φαινόμενα που έλαβαν χώρα το μεσοδιάστημα είχαν σαν αποτέλεσμα την ραγδαία επιδείνωση της κατάστασης των οδοστρωμάτων. Η επιδείνωση της κατάστασης των οδοστρωμάτων αποτυπώνεται στις αναφορές των εποπτών των οδών, στα έγγραφα της τροχαίας και σε πλήθος καταγγελιών και διαμαρτυριών διερχόμενων πολιτών και οδηγών.
• απολογιστικές εργασίες που αφορούν την άρση της επικινδυνότητας των οδικών αξόνων του πρωτεύοντος αστικού οδικού δικτύου αρμοδιότητας Περιφέρειας Αττικής[…]».
Και στη συνέχεια η εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Έργων και Υποδομών (Διεύθυνση Διαχείρισης Μητροπολιτικών Υποδομών) προς την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Αττικής:
ΕΙΣΗΓΟΥΜΕΘΑ
Την αύξηση του οικονομικού αντικειμένου της αρχικής σύμβασης με έγκριση της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβαση του έργου δαπάνης 1.240.000,00€ (ποσοστό 14,26 % της αρχικής) με αναθεώρηση και ΦΠΑ, και έγκριση του 3ου ΑΠΕ του έργου «Συντήρηση Οδοστρώματος, Οριζόντιας και Κατακόρυφης Σήμανσης, των Οδικών Αξόνων της Ν.Ε.Ο.Α.Κ. & της Λ. Κηφισού και των Προσβάσεων του στα Όρια αρμοδιότητας Περιφέρεια Αττικής», αναδόχου ΕΡΓΟΡΟΗ ΑΤΕ, συνολικής δαπάνης 9.935.340,56€ περιλαμβανομένου του Φ.Π.Α., στο οποίο περιλαμβάνεται το ποσό των 6.414.813,15€ για εργασίες, το ποσό των 1.154.666,37€ για Γ.Ε. & Ο.Ε. 18%, το ποσό των 81.329,36€, για απρόβλεπτα, το ποσό των 324.000,00€ για απολογιστικά, 33.160,75€ για Γ.Ε. & Ο.Ε. 18% απολογιστικών, το ποσό των 4.401,79€ για αναθεώρηση και το ποσό των 1.922.969,14€ για ΦΠΑ.
Διαβάστε τη σχετική σύμβαση εδώ: