Δικαστική περιπέτεια 12 έτη μετά την έναρξη Εισαγγελικής έρευνας
Αίσθηση προκάλεσε η άσκηση ποινικής διώξεως για το αδίκημα της κακουργηματικής απιστίας, απλής και από κοινού, σε βάρος οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης στο χρονικό διάστημα των ετών 2007-2011 εις βάρος 24 αιρετών που θήτευσαν σε θέσεις ευθύνης στην ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου. Οι εξελίξεις μετά την άσκηση της δίωξης στα τέλη Οκτωβρίου και την διαβίβασή της στον τακτικό Ανακριτή Ρόδου αναμένονται ραγδαίες με δεδομένο μάλιστα ότι υφίσταται σύμφωνα με νομικούς κύκλους ενδεχόμενο παραγραφής και ως εκ τούτου εφ’ εξής η δικογραφία επισπεύδεται.
Όπως αναφέρει η Dimokratiki.gr Κατηγορούμενοι στην υπόθεση όπως αναφέρουν οι πληροφορίες είναι οι κ.κ. Πανορμίτης Κονταράτος, Σπύρος Μπενέτου, Τιμόθεος Κωττάκης, Βασίλειος Χατζηγιακουμής, Θεοδόσιος Βαρκάς, Στέργος Μπίλλης, Γεώργιος Κυρίτσης, Ιωάννης Τσαγκάρης, Στάθης Κουσουρνάς, Χαράλαμπος Κόκκινος, Γιώργος Γιαννόπουλος, Μιχάλης Κορδίνας, Στυλιανός Ρηνιού, Ελένη Παναγή, Εμμανουήλ Πάλλας, Κώστας Ταρασλιάς, Φιλήμων Καλιβούρης, Ιωάννης Μαριεττής, Εμμανουήλ Στέργου, Χατζής Χατζηευθυμίου, Εμμανουήλ Καμπουρόπουλος, Νικόλαος Τσουκαλάς, Στέργος Στάγκας και Αναστασία Γαμπιεράκη.
Οι ανωτέρω υπηρέτησαν ως αιρετοί σε θέσεις ευθύνης στον πρώην Δήμο Ροδίων, στο διοικητικό συμβούλιο και στο εποπτικό συμβούλιο της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου. Η έρευνα που διενεργήθηκε έγινε σε δύο επίπεδα. Πιο συγκεκριμένα, κατόπιν παραγγελίας Εισαγγελέως Εφετών η Εισαγγελία Πλημμελειοδικών παρήγγειλε τη διενέργεια δύο ταυτόχρονων προκαταρκτικών εξετάσεων επί του θέματος και μάλιστα τον σχηματισμό 5 ξεχωριστών δικογραφιών!
Πιο συγκεριμένα, η Εισαγγελέας παρήγγειλε:
-Τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προς διερεύνηση του αδικήματος της απιστίας με προκληθείσα ζημία που υπερβαίνει το ποσό των 120.000 ευρώ κατ’ εξακολούθηση απλή και από κοινού και σε βάρος οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης της συνέργειας στην πράξη στο χρονικό διάστημα των ετών 2007-2011.
-Τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης με σχηματισμό 4 αυτοτελών δικογραφιών για την διαπίστωση τυχόν τελέσεως του αδικήματος της φοροδιαφυγής μέσω της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου από τους επιχορηγούμενους φορείς «ΡΟΔΩΝ ΑΕ», «ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ», «ΠΡΟΤΟΥΡ» και «ΡΟΑΝ».
Βάση για τη διενέργεια των ως άνω εισαγγελικών ερευνών αποτελούν:
-Το πόρισμα ελέγχου της εταιρείας «Ελεγκτικός Κύκλος ΕΠΕ» που διενήργησε διαχειριστικό έλεγχο στην ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου για το διάστημα 2006 -2011.
-Εκθεση αποτελεσμάτων ελέγχου της Γενικής Δ/νσης Δημοσιονομικών Ελέγχων – Δημοσιονομική Υπηρεσία Εποπτείας και Ελέγχου Νομού Δωδεκανήσου του Ιουλίου του 2022.
ΤΙ ΠΡΟΕΚΥΨΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΧΟΥΣ
Το πολυσέλιδο πόρισμα ελέγχου επιθεωρητών του παραρτήματος Δωδεκανήσου της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων συμπίπτει ως προς τα ευρήματά του σε πολλά σημεία με εκείνο των Ορκωτών Λογιστών που προηγήθηκε.
Οι επιθεωρητές κατέληξαν στο ό,τι η ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου ενεργούσε ως ενδιάμεσο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και ελάμβανε σημαντικά ποσά για να τα αποδίδει σε άλλους φορείς.
Προέκυψε εξάλλου ότι σε μέρος των χρηματικών ενταλμάτων δεν προσδιορίζεται και δεν καταγράφεται η πηγή χρηματοδότησης της δαπάνης.
Οι επιθεωρητές διαπίστωσαν εξάλλου ότι πληρωμές ύψους 14.765.217,02 €, έγιναν με εντολή πληρωμής (εντέλλεσθαι) από τον πρόεδρο της ΤΕΔΚΔ, χωρίς αντιρρήσεις από την Οικονομική Υπηρεσία του φορέα.
Από τον έλεγχο προέκυψε ότι στο ως άνω χρονικό διάστημα ο Δήμος Ρόδου κατέβαλε στην ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου επιχορήγηση, ύψους 7.971.101,71 €, από τον ΔΗΦΟΔΩ χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη σε νόμο για την κατανομή του εκεί. Διαπιστώνουν οι επιθεωρητές ότι δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία για επιχορηγήσεις προς την ΤΕΔΚΔ που αφορούν στην τουριστική προβολή της Ρόδου.
Σε ό,τι αφορά στον φόρο εισοδήματος προέκυψε ότι στο ίδιο διάστημα οι Δήμοι Ρόδου και Αταβύρου κατέβαλαν επιχορήγηση, ύψους 6.824.000 €., από τον Φόρο Εισοδήματος, χωρίς ομοίως να υπάρχει πρόβλεψη σε νόμο προς τούτο.
Προέκυψε ακόμη ότι η απόδοση του Φόρου Εισοδήματος για τις χρήσεις 2007 και 2008 έχει εγκριθεί από την Υπηρεσία του επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ η απόδοσή του για την χρήση 2009, ύψους 1.920.000 € το οποίο αποδόθηκε από τον Δήμο Ρόδου, δεν θεωρήθηκε από τον επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι παρατηρήσεις των επιθεωρητών και για την απόδοση από την ΤΕΔΚΔ επιχορηγήσεων προς την «ΡΟΔΩΝ ΑΕ».
Ο Δήμος Ρόδου απέδωσε μέσω της ΤΕΔΚΔ, μέρος του ΔΗΦΟΔΩ, στην επιχείρηση ύψους 300.000 € για να καλυφθούν ανάγκες του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου, ενώ οι ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α. δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από Ο.Τ.Α.
Επιπλέον, προέκυψε ότι το Υπουργείο Υγείας απέδωσε στην ΤΕΔΚΔ, μέσω του Δήμου Ρόδου, ποσό ύψους 898.650 € για την υλοποίηση δράσεων υγείας και το ποσό ομοίως δόθηκε στην «ΡΟΔΩΝ ΑΕ».
Δόθηκαν ακόμη και χρήματα για λειτουργικά έξοδα της εταιρείας, για δαπάνες δημοσίων σχέσεων και για οφειλές της στην ΔΟΥ.
Ιδιαίτερο κεφάλαιο αφιερώνεται στην έκθεση των επιθεωρητών και για τις επιχορηγήσεις προς την ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ αν και για το συγκεκριμένο σκέλος της υποθέσεως έχει εκδοθεί, όπως και τονίζεται άλλωστε, απαλλακτικό βούλευμα για 19 κατηγορούμενους αιρετούς και υπηρεσιακούς παράγοντες.
Προέκυψε πως στα χρηματικά εντάλματα που εκδόθηκαν από την ΤΕΔΚΔ και αναφέρεται σαν αιτιολογία εντάλματος «έναντι συμβατικής υποχρέωσης», από τα έγγραφα που συνοδεύουν τα χρηματικά εντάλματα δεν προκύπτει κάποια σύμβαση, παρά μόνο για εντάλματα του 2011.
Η ΤΕΔΚΔ επιχορήγησε την ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ για να καλύψει τις λειτουργικές της ανάγκες με το ποσό των 4.424.896 €. Ελεγχος έγινε και στις αποδόσεις χρηματικών ποσών από την ΤΕΔΚΔ προς τον «ΠΡΟΤΟΥΡ». Προέκυψε ειδικότερα ότι μέσω της ΤΕΔΚΔ διατέθηκαν στον «ΠΡΟΤΟΥΡ» στην επίμαχη περίοδο 5.166.937,11 €. Τα χρήματα αυτά προέρχονται ομοίως από τον ΔΗΦΟΔΩ χωρίς να υφίσταται νόμιμη διαδικασία και όπως υποστηρίζεται, χωρίς να υφίσταται προβλεπόμενη από τον νόμο σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης.
Ελέγχθηκαν ακόμη οι επιχορηγήσεις προς το σωματείο «ΡΟΑΝ» από την ΤΕΔΚΔ, ύψους 1.619.629,70 €, εκ των οποίων ποσό 1.548.199,07 € προέρχεται από τον ΔΗΦΟΔΩ.
Οι ΟΤΑ, όπως προέκυψε, κατέβαλαν μέσω της ΤΕΔΚΔ, την ανωτέρω επιχορήγηση καθώς συμμετείχαν στο Σωματείο μέσω των εκπροσώπων τους, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 252 του Ν. 3463/2006, οι Δήμοι δεν επιτρέπεται να συνιστούν ή να συμμετέχουν σε καμία άλλη εταιρεία ή κοινοπραξία οποιασδήποτε μορφής, πέραν από δημοτικές ή κοινοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις ή ανώνυμες εταιρείες Ο.Τ.Α.
Επιπλέον, οι επιθεωρητές ήλεγξαν και την πληρωμή δαπανών από την ΤΕΔΚΔ, για τις ανάγκες της λειτουργίας της υπηρεσίας του ΔΗΦΟΔΩ. Η ΤΕΔΚΔ έχει επιχορηγήσει την υπηρεσία του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. κατά την ελεγχόμενη χρήση με το ποσό των 58.000 € για την πληρωμή των ενοικίων και με ποσό 72.428,10 € για διάφορες δαπάνες που αφορούν στη λειτουργία της υπηρεσίας του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ και προέκυψε πως δεν υφίσταται υποχρέωση απόδοσης των λειτουργικών αυτών δαπανών από την ΤΕΔΚΔ.
Μνεία γίνεται στην ίδια έκθεση και στην απόδοση από την ΤΕΔΚΔ, επιχορηγήσεων προς λοιπούς φορείς, επιχειρήσεις και ιδιώτες και συγκεκριμένα προέκυψε ότι κατέβαλε το ποσό των 328.031,90 € για δαπάνες και δραστηριότητες που δεν εντάσσονται στον σκοπό της.
Δεν προέκυψε ειδικότερα ότι η ΤΕΔΚΔ μπορεί να αναλώσει ποσά για δαπάνες που αφορούν κοινωνικούς, φιλανθρωπικούς σκοπούς, οικονομικές ενισχύσεις συλλόγων, ιδιωτών, ιδιωτικών επιχειρήσεων και συμμετοχή σε δράσεις πολιτιστικού και αθλητικού, τουριστικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα. Επιπλέον, δεν προέκυψε από τον σκοπό του φορέα, ότι μπορεί να αναλώσει ποσά για δαπάνες που αφορούν σκοπούς κοινωνικής πρόνοιας και περαιτέρα ότι σε πολλές περιπτώσεις, παρατηρείται ότι τα ποσά αποδίδονται χωρίς να αναφέρεται το έργο το οποίο θα πρέπει να επιτελεστεί.
ΤΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΟΙ
Όπως απεκάλυψε η «δημοκρατική», η έρευνα ξεκίνησε μετά από ανώνυμη καταγγελία με την οποία υποστηρίζετο, μεταξύ άλλων, ότι η διαχείριση της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου από τη σύσταση μέχρι και τη λύση της, δεν ελέγχθηκε από επιθεωρητές, ενώ γινόταν ειδική μνεία σε πρόσθετη επιχορήγηση της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου, ύψους 350.000 ευρώ, το έτος 2006.
Ο ίδιος ανώνυμος υποστήριξε ότι η ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου εισέπραττε επί σειράν ετών παράνομα κονδύλια από τον ΔΗΦΟΔΩ, ενώ αυτά όφειλαν να αποδίδονται εξ ολοκλήρου στους Δήμους της Δωδεκανήσου με βάση τον σχετικό νόμο.
Στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης, που έχει διενεργηθεί στο πρώτο στάδιο, είχαν καταθέσει 13 μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Δωδεκανήσου, από το έτος 2006 έως το 2010. Επεσήμαναν στις καταθέσεις τους ότι οι αποφάσεις, που αφορούσαν στην χρηματοδότηση διαδημοτικών δράσεων της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου, ελήφθησαν ομοφώνως από γενικές συνελεύσεις και εγκρίθηκαν από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα.
Τόνισαν επιπλέον ότι οι προϋπολογισμοί και οι απολογισμοί της ΤΕΔΚ εγκρίθηκαν από τη γενική συνέλευση των μελών και το εποπτικό συμβούλιο, ενώ συμπληρωματικώς όλες οι αποφάσεις, που αφορούσαν στην κατανομή και διαχείριση του ΔΗΦΟΔΩ είχαν εγκριθεί από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Εξήγησαν επιπλέον ότι όλες οι δαπάνες εγίνοντο μέσω της ταμειακής υπηρεσίας.
Μεταξύ άλλων επεσήμαναν ότι υφίσταται πρόδηλη περίπτωση δεδικασμένου για τις πράξεις.
Πιο συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από το υπ’ αρ. 34/2019 ήδη αμετάκλητο βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών για τις ίδιες ακριβώς διοικητικές πράξεις και αποφάσεις που τους αποδίδονται και για τις οποίες κατηγορούνται, ασκήθηκε εις βάρος των λοιπών συγκατηγορούμενών τους ποινική δίωξη με την παραγγελία κύριας ανάκρισης.
Επί της συγκεκριμένης αυτής ποινικής δίωξης απεφάνθη οριστικά να μην γίνει κατηγορία, το Συμβούλιο Εφετών Δωδεκανήσου, με το υπ’ αρ. 34/2019 βούλευμά του.
Στα ίδια ακριβώς συμπεράσματα κατέληξε και η υπ’ αρ. 123/2015 ήδη αμετάκλητη απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Δωδεκανήσου επί Κακουργημάτων, που απάλλαξε τους κατηγορούμενους, δήμαρχο, αντιδήμαρχο και επιτελικούς παράγοντες, του αδικήματος της απιστίας που σχετιζόταν με την κατανομή και την απόδοση του ΔΗΦΟΔΩ στην ΤΕΔΚ.
Πηγή: Dimokratiki.gr